Bijna niet slechter, want Lewis Hamilton en George Russell raakten elkaar weliswaar, maar laatstgenoemde coureur kon ondanks wat schade doorrijden. De race van Hamilton was voorbij na een iets te gewaagde inhaalpoging in de openingsronde van de Formule 1 Grand Prix van Qatar. Later verklaarde Hamilton dat de crash 100% zijn schuld was en wezen de stewards hem ook aan als hoofdverantwoordelijke. Gezien het de eerste ronde en de eerste bocht was, kwam hij weg zonder een straf. De race van de Mercedes-coureur was toch al voorbij.
Russell werd uiteindelijk vierde, maar er had mogelijk meer in gezeten. Bradley Lord, communicatiebaas van Mercedes, blikt terug op de race in plaats van de afwezige Toto Wolff. "Dit is de slechtst mogelijke start en het laatste wat er mag gebeuren voor een raceteam: beide auto's die elkaar raken. In de eerste ronde, George achteraan en Lewis in de grindbak. Dat zag er allesbehalve briljant uit."
"Dat George uiteindelijk beter scoorde dan Ferrari hadden we niet verwacht na de eerste ronde", zegt Lord, kijkend naar de strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap. "Wat er mogelijk had kunnen zijn, is duidelijk. We zaten op dezelfde snelheid als de McLarens. Waarschijnlijk niet in de buurt van Max Verstappen om hem aan te vallen, maar er zat een dubbel podium in. 'Misschien' telt echter niet in deze sport. Dus nemen we genoegen met wat we hebben en we zijn er blij mee, maar er zat meer in."
Mercedes-gesprekken
De verschillende bandenstrategieën, Hamilton op softs bij de start in Qatar, werden 'in de ochtend besproken', zo laat Lord weten na afloop van de race op Losail. "Dit was een scenario waar we over hebben gepraat, want er is bij de start duidelijk een performanceverschil tussen de banden. Ik denk dat op dat moment (van de crash, red.) ze allemaal geen ruimte meer hadden."
"George kon geen kant op en Lewis moest zijn lijn houden. We zagen wat er daarna gebeurde. Helaas kunnen dit soort dingen gebeuren. Je kan niet alles van tevoren programmeren, zelfs als je dit soort zaken van tevoren bespreekt. We zullen het er nog een keer over hebben en alles nagaan. Alles wat we nu kunnen doen is ervan leren en hopen dat het nooit meer gebeurt", aldus de Mercedes-communicatieman.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!