Net als voor alle andere teams zijn de nieuwe regels ook voor het Formule 1-team van Mercedes een grote uitdaging geweest. Waar moet je toch beginnen, wordt Mike Elliot, de technisch directeur van Mercedes, gevraagd door het officiële Formule 1-kanaal. "De grootste verandering dit jaar is op aerodynamisch vlak. Het is altijd een grote uitdaging om met veranderende regels om te gaan. Je start met een auto in de windtunnel en je kijkt wat er veranderd is qua luchtstromen en hoe je daar van kan leren, hoe je het verleden kan gebruiken en waar de kansen liggen."
Nieuwe regels met verschillende interpretaties
Alhoewel de regels relatief restrictief zijn, zien we toch veel uiteenlopende oplossingen bij de teams. Vooral als het aankomt op de sidepods. Elliot denkt wel te weten hoe dat komt. "Er zijn verschillende concepten. Deze regels zijn weer helemaal anders en zijn zo opgeschreven om te voorkomen dat we de luchtstromen overoptimaliseren." "Verschillende teams hebben voor een verschillende aanpak gekozen", vervolgt de Mercedes-man. "Sommige teams kiezen voor een breed bodywork, om zo de lucht te controleren, terwijl wij voor een nauwere oplossing hebben gekozen. Zo hebben we de auto ook ingedeeld." Toch is Elliot ervan overtuigd dat de oplossingen die we tijdens de eerste testweek zagen misschien over een week al zijn verdwenen van sommige auto's. "De realiteit is dat de auto's op weg naar de eerste race nog veel zullen evolueren. We zullen dan ook nog verschillende andere oplossingen gaan zien. Wat betreft de aerodynamica zal alles zich erop richten die vuile lucht van de banden zoveel mogelijk te controleren."
Mercedes houdt Red Bull in de gaten
Als Elliot wordt gevraagd naar de concurrentie, en wat er hem is opgevallen, wijst hij naar de Red Bull RB18 ontworpen door meesterbrein Adrian Newey. "Ik heb nog niet in detail naar de andere auto's gekeken, omdat er genoeg Mercedes-problemen zijn die ik eerst op moet lossen. Dat kijken naar andere auto's laat ik aan de mensen thuis in de fabriek over." "Van wat ik heb gezien, is visueel gesproken de sidepod die Red Bull heeft verzonnen het meest afwijkend. Het ziet er interessant uit en daar gaan we ook over nadenken", erkent hij.
Meest gelezen