Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

Mercedes kijkt nog eenmaal terug op curieuze Hamilton-crash

Het leek een mooi Grand Prix-weekend voor Mercedes te worden in Qatar, totdat Lewis Hamilton en George Russell elkaar raakten in de eerste bocht. Het team uit Brackley kijkt nog eenmaal terug op dat incident, waar Hamilton een uitvalbeurt aan over hield.

Hamilton Qatar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van Qatar leek voor Mercedes de ultieme kans om Ferrari op een grotere achterstand te zetten in het constructeurskampioenschap. De Zilverpijlen waren sneller en startten in de race op plaats twee en drie, terwijl de Italiaanse formatie slechts met een coureur aan de start verscheen.

In bocht één konden de plannen echter al de prullenbak in. Lewis Hamilton had een goede start op de softs, maar tikte meteen zijn teamgenoot George Russell aan en viel uit. Russell kon zijn weg vervolgen en eindigde nog knap op de vierde plaats. Toch liep Mercedes daardoor maar twee schamele puntjes uit op hun Italiaanse concullega's. Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes, legt haarfijn uit waarom het team Hamilton op softs liet starten.

"Lewis had van alle coureurs op de grid de minste opties qua banden", aldus Shovlin. "Dat probleem zat hem vooral in de mediums en was ontstaan doordat we in de training veel op die compound hadden gereden. We wisten toen niet dat er bandenproblemen gingen volgen. Als hij op mediums was gestart, zou de eerste stint echter niet veel langer zijn geweest dan nu. Daarom kozen we ervoor om Lewis op de softs te laten starten, zeker ook omdat George een raketstart had in de sprintrace."

Shovlin spreekt van een fout

Shovlin benadrukt dat de beide coureurs goed waren geïnformeerd over de mogelijke situaties bij de start. "We hebben de bandenkeuze en verschillende strategieën toegelicht op zondagochtend. Bovendien was er een mogelijkheid dat Lewis George zou passeren in bocht één. Het was belangrijk dat ze geen tijd zouden verliezen door met elkaar te racen, maar we hebben geen teamorders toegepast. De crash was gewoon een fout."

De touché had grote gevolgen voor Russell, die zich vanaf de laatste plaats moest terugvechten. Shovlin stelt dat de Britse coureur de verwachtingen heeft overtroffen. "Onze verwachting was dat we maar een paar punten konden scoren. Gedurende de race merkten we wel dat de berekeningen positiever uitvielen. De redenen daarvoor waren dat George inhaalacties kon plaatsen en in vrije lucht terecht kwam. Zijn snelheid was heel goed en de strategie werd optimaal uitgevoerd. De vierde plaats is om die reden nog een mooi resultaat."

Bekijk hieronder de gehele debrief van Mercedes.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen

Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.

Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking 'FIA verbiedt omstreden truc na klacht Red Bull'