Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes komt met bijzondere oplossing voor hardnekkig F1-probleem

De huidige F1-auto's zijn de grootste en zwaarste bolides die er ooit zijn geweest in de Formule 1. Mercedes wil nu dat de gewichtslimiet wordt verlaagd.

Hamilton Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

De technische baas bij Mercedes, James Allison, heeft opgeroepen tot een verlaging van de gewichtslimiet in de Formule 1. In 2008 was het minimumgewicht 585 kilo. Sindsdien is de regelgeving drastisch gewijzigd, onder andere door een verbod op tanken tijdens de race en de introductie van de complexe hybride motoren. Hierdoor zijn de F1-auto's geleidelijk groter en zwaarder geworden. De huidige minimale limiet is nu een 798 kilo.

De omvang en massa van de huidige generatie wagens hebben ertoe bijgedragen dat inhalen bijna onmogelijk is op sommige circuits. Zowel Formule 1-baas Stefano Domenicali als FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem zien graag lichtere auto's bij de komende grote reglementswijzigingen in 2026.

"Ik ben het helemaal eens met Stefano en hij is niet de enige die denkt dat deze stijgende trend in gewicht iets is dat moet worden gestopt", vertelt Allison aan onder meer RacingNews365. "Jaar na jaar werden de auto's zwaarder. Het is echter bijzonder lastig om technische regels te bedenken die de auto veel lichter maken."

Allison: Maak het ons probleem!

Allison voegt er wel aan toe dat de makkelijkste manier om lichtere bolides op de startgrid te krijgen, is om de gewichtslimiet te verlagen. Het is dan aan de teams zelf om manieren te vinden om hun auto's lichter te maken. "De manier om het lichter te maken is door de gewichtslimiet te verlagen en het probleem bij ons te leggen", legt hij uit.

"Als auto's over de limiet gaan, dwingt dat ons allemaal om moeilijke beslissingen te nemen over wat we wel en niet in onze auto's stoppen. Niet iedereen is het eens met dat standpunt, maar dat is de meest gegarandeerde manier om minder gewicht te krijgen in de auto."

Ook interessant:

Red Bull-vervanger Perez naar voren geschoven: "Kom er maar in!"

Perez opzichtig steken vallen. Coronel weet wel raad met de situatie als hij een in zijn ogen passende vervanger naar voren schuift: "Kom er maar in!" Hoe denken Dimmers en Mosterdijk erover?

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Red Bull-kopstuk mysterieus over upgrade: "Interessant voor ons"