Nieuwe updates, een op papier gunstig circuit en een bolide die niet tot nauwelijks meer stuitert: Mercedes dacht voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Frankrijk goede papieren te hebben in de strijd met Red Bull en Ferrari. Niets bleek echter minder waar, want na de kwalificatie moest Toto Wolff een harde conclusie trekken: Mercedes is simpelweg niet goed genoeg. Maar waarom dat zo is, dat is een heel groot vraagteken voor het team. Het antwoord moeten ze dan ook schuldig blijven. "We hebben dit jaar de verwachtingen vaak moeten managen. Langzaam maar zeker dichtten we het gat naar de twee voorste teams. We zagen goede voortekenen in Silverstone en Oostenrijk, waar we normaal nooit competitief zijn. We zaten op de Red Bull Ring drie tienden van een seconde achter Red Bull en Ferrari. Dat was acceptabel", zo blikt Wolff in gesprek met onder meer RacingNews365 terug. "Hier in Frankrijk kwamen we aan met een mooi updatepakket, op een glad circuit. Daar gaan we, de jacht is geopend, zo dachten we... Maar plots hadden we geen performance. Totaal geen performance, en we snappen maar niet waar het mis is gegaan..." En dat ondanks een reeks aan experimenten. Mercedes kreeg de boel niet op de rit. "We hebben geëxperimenteerd met onze vleugels. Op zaterdagochtend gebruikten we onze grootste achtervleugel, waarbij Lewis opmerkte dat het voelde alsof hij met een parachute achter zijn bolide reed. Toen gingen we naar de kleine vleugel, waarmee we weer veel snelheid verloren in de bochten..."
Een klap in het gezicht
Mercedes kwam dus vol vertrouwen naar Zuid-Frankrijk, maar dat het gat nu zo groot is naar Red Bull en Ferrari, daar schrikken ze toch wel van, zo moet Wolff eerlijk toegeven. "Als je me had verteld dat we 0,9 seconden achter zouden liggen... dat is wel een beetje een klap in het gezicht. Ik weet niet wat er aan de hand is, maar in de ene sessie gaan we van totaal niet competitief in de eerste sector, naar de meest competitieve in die sector." "Er is dus duidelijk wat gaande. Of het aan de wind ligt, of de banden, maar er werkt gewoon iets niet aan onze auto. De auto zit op het randje. Tussen hero en zero zit er een hele kleine marge, die wij niet lijken te begrijpen en bereiken", zo sluit hij met een diepe zucht af.
Meest gelezen