George Russell was in staat de Grand Prix van Sakhir te domineren en daarbij Valtteri Bottas op alle denkbare manieren af te troeven. De welverdiende overwinning bleef uit, omdat Mercedes de fout in ging tijdens de dubbele pitstop voor Russell en Bottas. Mercedes stuurde Russell namelijk op weg met de banden die bedoeld waren voor Bottas, waardoor er voor de Fin niets anders op zat dan hem zijn harde banden terug te geven die net van de auto waren gekomen. Het maakte dat Bottas de race uit moest rijden op afgetrapte harde banden en dus eigenlijk voor niks was binnengekomen met enorm positieverlies tot gevolg, maar het maakte ook dat Russell nog eens binnen moest komen voor zijn eigen banden. Daardoor viel hij terug naar de vijfde plaats. Toto Wolff sprak na afloop van een 'f*ck up' van het team van Mercedes, maar het team wist direct te achterhalen wat er precies fout was gegaan. Wolff legt ten overstaan van onder andere RacingNews365 uit dat een kapotte radio bijdroeg aan het drama: "Normaal gesproken roepen we via de radio de pitcrews op met de juiste banden naar buiten te gaan. De crew van Russell ontving die call door een kapotte radio niet, waardoor uiteindelijk de verkeerde monteurs met de verkeerde banden zich klaarmaakten." Mercedes had snel genoeg dat er iets heel erg verkeerd was gegaan: "Toen er geen banden klaar stonden voor Bottas, wisten we meteen dat die onder de auto van Russell waren gemonteerd. We gaven hem zijn oude harde banden terug en wisten dat Russell nog eens binnen moest komen voor nog een pitstop." Vervolgens rechtte Russell echter zijn rug om van P5 zich weer op te werken naar misschien wel de overwinning, maar een lekke band gooide opnieuw roet in het eten. Hoe die werd veroorzaakt? "We denken dat dat kwam, doordat hij bij zijn inhaalrace steeds buiten de ideale lijn kwam", verklaart Wolff, die niet zo zeker was van de overwinning als Russell zelf: "Onze strateeg geeft aan dat hij Perez zeker achterhaald zou hebben en misschien dat DRS ons dan geholpen zou hebben, maar zeker ben ik daar niet van." Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen