Andrew Shovlin legt uit dat Mercedes zich moest concentreren op de bandentemperatuur tijdens het Grand Prix-weekend in Brazilië. Dit heeft uiteindelijk meegeholpen aan de overwinning voor Lewis Hamilton, al had de coureur natuurlijk al een aanzienlijk voordeel op Max Verstappen door zijn nieuwe verbrandingsmotor die hij kreeg op Interlagos. Hamilton kon vanaf P10 op de stargrid de overwinning claimen na een spannend gevecht met Verstappen. De Brit finishte uiteindelijk tien seconden eerder dan de Nederlander. Gevraagd naar wie het snellere pakket had in Brazilië kon Shovlin ook niet anders zeggen dan de overhand te hebben op Red Bull, in ieder geval in Sao Paulo. "Dit weekend viel het onze kant op", verklaart de technisch directeur tracksite van Mercedes tegen onder meer RacingNews365. "De auto werkte heel goed op een snelle ronde. Ook hadden we veel snelheid tijdens de wat koudere weersomstandigheden tijdens de sprintrace en konden we de banden in het juiste window houden."
Mercedes had op alle fronten voordeel
Het bandenmanagement was volgens Shovlin cruciaal. "Een deel van het herstel (van Hamiltons weekend na zijn kwalificatie, red.) kwam doordat we de banden niet lieten oververhitten. Zondag tijdens de race was het een heel, heel sterk resultaat op het warme asfalt. Op een gegeven moment liep de asfalttemperatuur op naar zo'n 50 graden Celsius. Het circuit is erg agressief op de banden, maar de auto werkte heel goed onder de omstandigheden." Volgens de Mercedes-engineer is het een bemoedigend beeld voor de komende races. De Duitse renstal heeft goede stappen gemaakt en hoopt het sterke resultaat mee te nemen naar de volgende race in Qatar. "We hebben goede resultaten neergezet in verschillende sessies met verschillende omstandigheden. Het is erg bemoedigend als je kijkt naar de beproevingen voor de laatste drie races."
Was het resultaat van Mercedes een verrassing?
Na een sterk resultaat van Red Bull in Mexico moet Shovlin toegeven dat Mercedes hun sterke resultaat in Brazilië niet hadden verwacht. "Na Mexico wilden we niet meer voorspellen: 'dit is een Mercedes-circuit' of 'dit is een Red Bull-circuit'. We wisten wel dat we in 2019 tekort kwamen met een auto die normaal gesproken de beste van het veld is." "We hebben de focus dus vooral gelegd op de set-up en welke richting in te slaan. Hebben we fouten gemaakt dat jaar? Wat waren de problemen in de race toentertijd? Hoe gaan we dit nu verbeteren? Hier vonden we geen antwoorden in, maar de focus om een auto competitief te maken voor poleposition was het plan en dat lukte", aldus Shovlin.
Meest gelezen