De RB18 en RB19 waren beide pareltjes, want Max Verstappen won er een enorm aantal races mee. De opvolger was echter aanzienlijk beter dan zijn voorganger. Toen Red Bull in 2022 echter aan de start van het jaar verscheen met de RB18, hadden ze nog geen idee hoe goed de wagen zou gaan zijn, zo moet Ben Waterhouse, Head of Performance Engineering, toegeven in gesprek met Racecar Engineering.
"Als we twee jaar teruggaan in de tijd, dan draaide het er allemaal om hoe de nieuwe reglementen zouden begrijpen. Kunnen we alle verschillende parameters optimaliseren? Daarnaast waren er nog vele andere onbekende factoren. Ja, we wisten al wat over de nieuwe banden en ja, je hebt een idee hoe de aeromaps eruit gaan zien, maar totdat je het in het echt aan het werk ziet, is niets echt helemaal zeker."
Anderen bekeken ook:
RB18 vs. RB19
De 2023-bolide was een doorontwikkeling van de al succesvolle RB18. Er kon heel wat beter aan die auto, herinnert Waterhouse zich. Vooral het gewicht was een heikel punt. "Na een heel seizoen met de RB18 wisten we dat het een goede auto was, maar ook dat er nog veel beperkingen waren. Daarom hadden we een duidelijk doel voor ogen wat betreft de manier waarop we de auto beter wilden maken."
"De RB19 was aan het begin van 2023 veel beter (dan zijn voorganger was, red.) Het is geen geheim dat de RB18 met veel overgewicht aan het seizoen begon. Door het jaar heen bleef hij wat aan de zware kant, dus er zat nog 'gratis' rondetijd in de auto. Met de RB19 hebben we die extra kilo's weten te lozen."
Anderen bekeken ook:
Geen ramp
De auto van vorig jaar moest wat verder van de grond af liggen, nadat de FIA uit veiligheidsoverwegingen vanwege porpoising enkele regels had doorgevoerd. Onder meer Mercedes had hard gelobbyd voor die wijzigingen, maar volgens Waterhouse hielpen die zijn team juist.
"Bij de RB18 waren er wat problemen met bijvoorbeeld de randen van de vloer, die het asfalt regelmatig aanraakten. Dat zorgde voor schade aan verschillende onderdelen van de zijkant en de vloer. Vanuit onze kant was het dan ook geen ramp om de vloerrand verplicht te moeten verhogen, zodat we dat soort dingen tegen konden gaan."
"Als gevolg daarvan, dat je niet meer zo dicht op de grond zit, kom je in aerodynamisch rustiger vaarwater terecht. Dan wordt de auto minder gevoelig. Vanuit ons oogpunt leek het erop dat we niet het meest last hadden van het gestuiter, maar we profiteerden misschien niet heel veel van het contact van de vloer met het asfalt. Daarom was het voor ons dus niet zo'n slechte wijziging", aldus Waterhouse.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!