Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes loopt tegen uitdagingen aan bij ontwikkeling nieuwe F1-motor

Door een verandering van het technisch regelement zullen de Formule 1-auto's er aankomend seizoen heel anders uitzien. Mercedes-kopstuk Hywel Thomas legt uit voor welke uitdagingen de motorafdeling stond bij het ontwerpen van de krachtbron voor het 2022-seizoen.

De Formule 1-auto's zullen er dit jaar compleet anders uitzien door een nieuw technisch regelement. Ook op het gebied van de motor zijn er het aankomend seizoen een aantal dingen anders dan voorgaande jaren. Zo moeten de teams bijvoorbeeld gebruik maken van andere benzine. "We hebben een E10-brandstrof. Dat betekent dat de brandstof nu 10% ethanol moet bevatten en het moet ook een duurzame variant van ethanol zijn", legt Hywel Thomas, de baas over de motorafdeling van Mercedes, uit. De motor reageert iets anders op deze nieuwe brandstof, aldus de Engelsman. "Op sommige vlakken levert het prestaties op waar we heel blij mee zijn, maar op andere gebieden zijn we minder blij. Onze taak is om de brandstof te veranderen waar we kunnen." "Daarnaast veranderen we de motor waar het kan. Hiermee proberen we de effecten van de dingen die er goed uitzien te maximaliseren en de effecten van de dingen die we er niet goed uit vinden zien, te minimaliseren", legt Thomas uit.

Prestaties krachtbron worden bevroren

De prestaties van de motoren worden dit jaar ook 'bevroren'. Dat betekent dat de teams de komende jaren zullen rijden met de 2022-motor. Dat is extra motivatie voor de motorleveranciers om het aankomend seizoen met een goede power unit te starten. "De uitdaging was om alles samen te voegen en ervoor te zorgen dat het allemaal klaar is voor de allereerste race. Daarmee zorgen we ervoor dat de motor goed geïnstalleerd kan worden in de compleet nieuwe auto", vertelt de motorbaas van Mercedes.

Motor op andere manier verwerkt in chassis

De nieuwe regels geven het team echter ook weer nieuwe mogelijkheden. Door het nieuwe chassis kan de team ook kijken naar een nieuwe manier om de motor in de auto te verwerken, vertelt Thomas. "Dat gaf ons de kans om nog eens goed naar alles te kijken. Er zijn onderdelen die heel belangrijk zijn voor een goede rondetijd en er zijn onderdelen die daar minder belangrijk voor zijn. Wat we proberen te doen met de motorafdeling is ervoor te zorgen dat we zo ver mogelijk weg blijven van die gevoelige gebieden." "Op die manier geven we de ontwerpers zoveel mogelijk flexibiliteit en dat betekent dat de engineers goed samen moeten werken met de chassisafdeling. Daarmee zorgen we ervoor dat de power unit precies in het chassis past en dat zorgt er uiteindelijk voor dat we het snelst mogelijke totaalpakket kunnen maken", legt de motorbaas uit. 18 februari zal Mercedes haar nieuwe bolide aan het publiek tonen. Een week later zullen Lewis Hamilton en George Russell met de nieuwe auto voor het eerst in actie komen op het circuit van Barcelona tijdens de eerste wintertests.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden