Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes motor nog altijd een klasse apart

De sleutel tot het succes van Mercedes is nog altijd de ijzersterke motor. De Duitse krachtbron is ijzersterk en ook nog eens zeer zuinig. Concurrent Ferrari moest in Abu Dhabi de halve race brandstof sparen.

Volgens het Duitse Auto Motor und Sport moest Vettel al na 20 van de 55 ronden van het gas om brandstof te sparen. Pas in de laatste 10 ronden mocht hij een tandje bijschroeven. Dit terwijl de Mercedes-coureurs Bottas en Hamilton makkelijk weg konden rijden bij de Ferrari. Teamgenoot Kimi Raikkonen noemde het naderhand al niet meer de Formule 1, maar een Endurance kampioenschap. Volgens hem is het zeer kwalijk dat coureurs de hele race hun brandstofverbruik moeten letten en niet voluit kunnen racen.

In Mexico zou Mercedes liefst 16 liter minder aan brandstof aan boord hebben gehad. In de Formule 1 staat een extra gewicht van 10 kilo gelijk aan een tijdsverlies van drie tot vier tienden per ronde. Mercedes vulde de tanks in Mexico met slechts 89 kilo brandstof, terwijl er 105 kilo is toegestaan. Volgens Auto Motor und Sport zou Mercedes in Abu Dhabi wel meer brandstof aan boord hebben gehad omdat dit voordeliger was op de lange rechte stukken. Gevolg was wel dat het de hele race flink door kon trappen, terwijl Ferrari en Renault dit niet konden met hun motoren. De concurrentie moest brandstof sparen en Mercedes maakte daar dankbaar gebruik van. Uiteindelijk was Vettel op 20 seconden de naaste belager. Voor 2018 is het alleen mogelijk om de dominantie van Mercedes te doorbreken als Ferrari en Renault een antwoord vinden op het motorgeweld van de Duitsers.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi