Er is de laatste jaren natuurlijk veel te doen omtrent Formule 1-motoren en de almaar toenemende duurzaamheid die gevraagd wordt van de krachtbronnen. Het sparen van de motoren zou de competitie op de baan niet ten goede komen, zo redeneert men. "Onzin" , pareert Mercedes' Andy Cowell. "Ook als een motor maar 600 kilometer mee hoeft te gaan, bouwen we onze veiligheidsmarges in. De temperaturen zouden immers hoog oplopen, de koeling zou tekortschieten, met als gevolg dat diverse systemen het zouden begeven. Er is bijna geen winst in prestaties te behalen met het toestaan van meer motoren."
Cowell staat achter de nieuwe regel dat elke auto per seizoen maar drie motoren mag gebruiken: "De kosten lopen natuurlijk snel op als je een veelvoud aan motoren mag inzetten per seizoen en ook nog eens een aantal klantenteams van motoren moet voorzien." "Die regel is er puur vanuit financieel oogpunt gekomen en tot nu toe is gebleken dat de afname van het maximaal aantal te gebruiken motoren een positieve invloed heeft op het kostenplaatje." Met name Red Bull is fel tegenstander van deze regel. Dit is mede ingegeven door het feit dat het team van Max Verstappen uitgerust is met Renault-motoren. Deze waren het afgelopen seizoen niet bepaald betrouwbaar.
Meest gelezen