Aan het einde van Q2 in de kwalificatie voor de GP van Spanje, begonnen Lewis Hamilton en George Russell per ongeluk op nagenoeg hetzelfde moment aan een vliegende ronde. Hamilton zat in de slipstream bij Russell, die even aan de kant leek te gaan, maar vervolgens weer terug naar de racelijn manoeuvreerde, waar zijn teamgenoot inmiddels al reed. Het gevolgd: schade voor Hamilton. Russell haalde uiteindelijk Q3 niet: P12. Het was volgens het team een miscommunicatie. In de gebruikelijke debriefing legt Trackside Engineering Director Andrew Shovlin uit wat er gebeurde. "Simpel gezegd probeerden beide coureurs om een auto te vinden die aan het einde van zijn ronde zat, zodat ze in de slipstream daarvan zichzelf konden katapulteren aan het begin van hun ronde." "Op die manier kan je namelijk meer snelheid vinden op het rechte stuk en kan je een tiende van een seconde, misschien net wat meer, tijd winnen op dat rechte stuk."
Vervolgstappen
Na de kwalificatie heeft Mercedes het probleem even laten rusten, maar na het raceweekend is het tijd om de zaak opnieuw onder de loep te nemen. Wat ging er allemaal mis aan de kant van Hamilton, Russell, Mercedes en de interne communicatie? "Het probleem was dat zowel Lewis als George probeerden om in de slipstream van Sainz te duiken", vervolgt Shovlin. "Lewis dook in bocht tien achter hem aan, maar toen hij de bocht uit reed was George daar aan het wachten, omdat hij ook wist dat Sainz eraan kwam. Hij realiseerde zich niet dat Lewis achter hem zat." "Na de kwalificatie verlegden we meteen de focus naar de race en is het incident niet uitgebreid bekeken. Nu we na het weekend weer terug in Groot-Brittannië zijn, gaan we echter eens om tafel zitten om te kijken hoe onze communicatie aangepast moet worden om in de toekomst te voorkomen dat we onze coureurs niet in de war brengen omdat we hen niet het complete plaatje geven", aldus Shovlin
Meest gelezen