Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes niet bang voor mogelijke rechtszaak: "We hebben niets verkeerd gedaan"

Welke rol Mercedes precies heeft gespeeld in de zaak Racing Point lijkt wel duidelijk, maar de vraag die nog resteert is of de Mercedes de regels heeft overtreden. Toto Wolff weet zeker van niet en roept de concurrentie op om protest in te dienen als zij denken van wel.

Racing Point kreeg afgelopen vrijdag een straf van de FIA opgelegd vanwege het kopiëren van de brake ducts van Mercedes. In 2019 mochten teams nog met brake ducts van andere teams rijden, maar dit jaar niet meer. Het team van Toto Wolff leverde die brake ducts vorig jaar, waarna Racing Point er mee aan de slag ging. Toch kreeg Racing Point een straf, omdat het design van hun brake ducts duidelijk beïnvloed was door die van Mercedes. Volgens dat team zijn zij en ook Racing Point onschuldig. Vier teams hebben aangegeven in beroep te willen gaan tegen de in hun ogen te melde straf die het team van Sergio Perez en Lance Stroll heeft gekregen. Ook over de rol van Mercedes wordt er veel gepraat, maar vooralsnog heeft Mercedes-teambaas Toto Wolff nog geen protest zijn kant op zien komen. De concurrenten die vraagtekens zetten bij de rol van Mercedes mogen als het aan Wolff ligt gewoon in protest gaan. Mercedes is er namelijk volledig van overtuigd dat hen geen blaam treft. "Als iemand denkt dat wij iets fout hebben gedaan, dan mogen ze protesteren. Wij gaan graag naar de rechtbank", antwoordt Wolff aan RacingNews365 als hem gevraagd wordt naar de rol van Mercedes en de harde woorden van de concurrentie. "Vooralsnog is nog niemand in protest gegaan, maar we hebben dan ook niks verkeerds gedaan. Ik geloof er ook heilig in dat Racing Point niks verkeerds heeft gedaan. De regel over de brake ducts kwam er pas voor 2020. Dat is wat de regels zeggen. Wij hebben Racing Point al in 2018 en 2019 voorzien van tekeningen en CAD-data. Het was allemaal gewoon toegestaan. Als deze zaak naar het International Court of Appeal gaat, dan denk ik dat de advocaten een sterke zaak hebben", aldus Wolff. Met medewerking van Dieter Rencken .

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje