Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes ondanks vele crashes tevreden over 'Austin-update'

Mercedes introduceerde in Austin haar laatste grote update van dit seizoen. De Zilverpijlen waren erg enthousiast over de update, maar door de vele crashes van zowel Lewis Hamilton als George Russell werd het potentieel niet benut. Toch is men bij Mercedes tevreden over hoe de updates reageerden op de W15.

Hamilton SQ Austin
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Mercedes kondigde weken geleden al aan dat het in Austin voor de laatste keer dit seizoen een grote significante update aan de W15 zou introduceren. Het team uit Brackley hield woord en kwam met een waslijst aan nieuwe onderdelen. De start op het Circuit of the Americas was veelbelovend, maar na de sprintkwalificatie ging bijna alles mis wat er maar mis kon gaan.

Maar ook tijdens de vrije training was al te zien hoe grillig de Mercedes nog altijd is. Lewis Hamilton spinde in de bloedsnelle eerste sector en op vrijwel identieke wijze ging ook George Russell er bijna af. Laatstgenoemde kon de auto nog net opvangen, maar het zou een voorbode zijn van wat nog moest komen. Want na de sprintrace, waarin Mercedes compleet door het ijs zakte, ging alles mis. Hamilton werd uitgeschakeld in Q1 en Russell crashte hard in Q3. De auto van Russell was zelfs zo beschadigd dat Mercedes de hele nacht door moest werken en dus een straf moest incasseren. Russell startte vanuit de pitstraat, maar finishte wel als zesde. Voor Hamilton was de gifbeker nog niet leeg, want de zevenvoudig wereldkampioen spinde al in de tweede ronde en kreeg zijn W15 niet meer uit de grindbak.

Ondanks al deze tegenslagen, kijkt Mercedes tevreden terug. Vooral de updates deden volgens technisch directeur James Allison, wat ze moesten doen. In de debrief van Mercedes gaat hij in op de geïntroduceerde updates: "We hadden een hobbelig weekend, en we hadden onze nieuwe kleren op de auto, onze zogenaamde 'update 19' waar we heel enthousiast over waren en nog steeds over zijn. Maar we hadden ook een hele hoop dingen die niet normaal zijn."

Zoals verwacht

"Lewis spinde in de vrije training. George verloor ook bijna de achterkant van de auto. George crashte in de kwalificatie. Lewis spinde tijdens de race. Alles wat we hebben gemeten wees erop dat het upgradepakket zich gedroeg zoals we hadden verwacht. De downforce was er. Voorafgaand aan de spins hebben we niet gezien dat er iets kapot ging aan de stromingsstructuren onder de auto. Er is alle reden om te denken dat de updates goed waren en daar zullen we de rest van het jaar plezier van hebben. De onstabiliteit die we zagen en die ons ongebruikelijk vaak in de vangrails gooiden, kwamen doordat we de auto te laag en te stijf hadden en de handling daardoor onacceptabel verslechterde," aldus de Brit.

"Omdat het een Sprint-weekend was, heb je minder tijd om dat in te stellen dan normaal. Daar komen we de komende races wel achter, want we blijven doorgaan met het upgradepakket en als we in het grind blijven eindigen, dan zullen we de zaken wel op een rijtje zetten. Maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren. Ik denk dat we in plaats van het vervelende weekend dat we net hebben gehad, meer van de belofte zullen zien dat Lewis naar de pole van de Sprint-kwalificatie leek te stormen en George in diezelfde sessie heel dicht bij de kop zat", zo sluit Allison af.

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull vs McLaren Marko hekelt McLaren-CEO: "Stookt bewust onrust"