De monden van de concurrentie vielen in februari open toen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas in Barcelona plots hun stuur naar zich toe konden trekken en van zich af konden duwen. Het DAS-systeem was tijdens de coronapauze een groot onderwerp van gesprek, dat tijdens het eerste Grand Prix-weekend meteen uitmondde in een protest van Red Bull. Maar de FIA keurde het goed voor 2020, al zorgde de mondiale autosportfederatie eerder al dat in het regelboek voor 2021 stond vermeld dat soortgelijke systemen verboden zullen zijn. Een doorn in het oog van Mercedes, dat een lange tijd heeft gewerkt aan de ontwikkeling. Toch gaat het team door met het doorontwikkelen van het vernuftige systeem, zo vertelt technisch directeur James Allison in gesprek met onder andere RacingNews365 . "Voor ons is het nog steeds een erg jong systeem. We ontdekken tot op een zekere hoogte nog steeds nieuwe dingen over hoe, waar en wanneer we voordeel uit het DAS-systeem halen. Of en hoe we het systeem verder ontwikkelen ligt voor ons nog steeds open, het boek is nog niet gesloten. We hopen de komende races meer te leren over de werking van het systeem. Nadat de FIA het systeem goedkeurde voor 2020 gaf Red Bull aan zelf ook aan de slag te willen gaan met een soortgelijk systeem, maar Red Bull-adviseur Helmut Marko gaf recent toe dat momenteel andere dingen prioriteit hebben. Weet Red Bull haar vorm te hervinden of domineert Mercedes ook dit weekend op Silverstone? En weten Alexander Albon en Ferrari zich te bevrijden van de druk? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen blikken vooruit in de RN365 F1-podcast, die hieronder te beluisteren is.
Meest gelezen