Max Verstappen en Sergio Perez wonnen dit Formule 1-seizoen samen alle races voor Red Bull. De RB19 is een bewezen razendsnelle bolide en de concurrenten willen dan ook graag weten wat de geheimen zijn van de wagen. Toen de Red Bull-bolide de lucht in werd getild na een crash van Perez in Monaco zag iedereen de complexe vloer. Volgens velen is dit een van de grote geheimen achter de razendsnelle bolide, maar bij Mercedes weten ze dat zo net nog niet. In gesprek met Auto, Motor und Sport legt James Allison, technisch directeur van het Duitse F1-team, uit dat de werkelijkheid anders is. "Alleen dit (de vloer, red.) is een te makkelijke uitleg." "Dat is niet fair voor de kwaliteiten van de auto. De vloer ligt niet zomaar dichter op de grond en ik denk ook niet dat ze minder last hebben van hobbels of iets dergelijks. Ze hebben gewoon een zeer efficiënte auto die erg veel downforce genereert. Hierdoor kunnen ze sneller door de bochten, wat de coureurs weer meer vertrouwen geeft."
En Mercedes?
Naast het zoeken naar de geheimen van Red Bull moet Mercedes zelf ook volop aan de bak. De eerste grote update was in Monaco, waarna er een stijgende lijn is te zien. "De update heeft min of meer gebracht wat we hoopten, maar het proces is nog lang niet compleet. De W14 is verbeterd in de bochten op middelhoge en hoge snelheid, maar in de langzame bochten is de auto nog zwakker." "Persoonlijk denk ik aan het introduceren van een nieuw pakket. We weten zeker dat we er een tot twee tienden mee naar de voorkant kunnen komen, maar we moeten nog een aantal updates doen voordat we echt competitief zijn", aldus Allison.
Meest gelezen