Met een zevende en een negende plek vertrok Mercedes teleurgesteld uit Japan. Dat het team, net als vorig jaar, de nodige problemen kent, is inmiddels wel weer duidelijk. Maar echt zicht op verbetering is er nog altijd niet, zo bleek ook maar weer in Japan.
Lewis Hamilton liep wat schade op aan de zijkant van zijn voorvleugel en dat had invloed op zijn prestatie gedurende de race, onthult technisch directeur Andre Shovlin nu. "Er ging wat downforce verloren waardoor de wagen wat meer onderstuur had. De baan was ook nog eens enorm heet, waardoor we op de grid ook nog eens de voorvleugel veranderden. Maar dat (de schade red.) gaf problemen tijdens zijn eerste stint."
Pas tijdens de pitstop kon hier wat aan gedaan worden. "We pasten de vleugel niet aan, maar konden wel wat op de zijkant terugzetten. Hierdoor kon de vleugel wat meer belast worden en dat zorgde ervoor dat de wagen beter te besturen was. Al met al verloren we niet al te veel rondetijd, maar het voegde zich wel bij de problemen die we toch al hadden."
Want dit was niet het enige probleem dat Mercedes in Japan moest zien op te lossen. "Het grotere plaatje waar we naar keken was om te proberen de auto een beetje voorspelbaarder te maken gedurende het weekend. We ontdekten dat we hem wel in de juiste set-up kregen, maar zodra de wind en de baantemperatuur veranderen, gaat het mis. Dat leidde tot de slechte prestaties in de race en in de kwalificatie."
Shovlin ziet ook dat de start van het seizoen bij Mercedes, wederom, niet goed is. "We staan op dit moment niet waar we moeten staan. Dat weten we en we weten ook dat we nog veel werk moeten verzetten. Maar in Japan konden we toch makkelijker met de auto werken gedurende het weekend. De balans was consistenter, maar er zijn problemen die we snel moeten oplossen."
Daarvoor heeft het team nog een week de tijd, alvorens de volgende race op het programma staat: de GP van China. "Dat wordt een flinke uitdaging. Niet alleen zijn we daar een tijd niet geweest, maar het is ook direct een sprintrace met meteen het nieuwe format van twee parc fermés. We kijken naar de data uit het verleden, maar we zijn nog niet in China geweest met deze generatie auto's. De banden en aerodynamica zijn heel anders. Er is veel werk te doen en het meeste wordt gedaan in de simulator. We hebben slechts een uur vrije training, voordat direct de kwalificatie begint. Het wordt een grote uitdaging."
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!