Mercedes had de afgelopen seizoenen weinig tegenstand te dulden. Zo nu en dan wist Ferrari hard op de deur te kloppen in de tweede helft van de afgelopen seizoenen kwam Red Bull vaak nog sterk op zetten. Toch werd Mercedes dit jaar al voor de zevende keer op rij wereldkampioen. Dat wil niet zeggen dat het een vlekkeloos seizoen was. Twee keer werd er dit jaar verloren van Red Bull en twee keer was het een ander team dat er na strategisch geblunder met de race-overwinning vandoor ging. In Silverstone en tijdens de kwalificatie in Turkije ging het mis voor Mercedes met de banden. In de eerste race presteerden de banden voor geen meter omdat ze te snel oververhitten en ging Max Verstappen er relatief makkelijk met de zege vandoor. Tijdens de kwalificatie in Turkije kwamen de banden juist niet op temperatuur en moesten Lewis Hamilton en Valtteri Bottas genoegen nemen met de zesde en negende startplaats. Ook in Abu Dhabi werd er door het team veel geklaagd over de banden, waarna Verstappen al dan niet toevallig de Grand Prix wist te winnen. In gesprek met Auto motor und Sport legt James Allison, de technisch directeur van het team, uit dat de banden al een paar jaar problemen opleveren voor Hamilton en Bottas. "De laatste jaren hebben we veel problemen gehad met oververhittende banden. Daardoor hebben we veel slechte raceweekenden gekend. Silverstone is een circuit waar dat makkelijk kan gebeuren. We hebben veel werk gestopt in het oplossen van die problemen en het onder controle krijgen van de bandentemperaturen, waardoor we het vandaag de dag al wat beter onder controle hebben." Toch ging het in Silverstone dit jaar opnieuw mis. Volgens Allison moet Mercedes daar dan ook eens goed voor in de spiegel kijken. "We hebben het daar gewoon niet goed gedaan. We hebben er ons in het eerste raceweekend doorheen weten te worstelen en tijdens de tweede race hebben we niet goed genoeg opgelet op de problemen die we in de eerste week hadden", zo doelt hij op de dubbele lekke band van de Mercedes-coureurs in de slotronden. "het was een klassiek 'eigen doelpunt'", zo omschrijft hij het. De problemen werden door de jaren heen dus steeds minder, maar met nieuwe banden op de loer voor 2021, vreest Mercedes opnieuw dat het bergafwaarts kan gaan, vertelt Allison. "We zijn blij met de huidige wagen, die de banden tijdens de meeste raceweekenden in het juiste werkvenster weet te krijgen. Toch hebben we ook angsten, want in 2021 komen er nieuwe Pirelli-banden", zo doelt hij op de nieuwe samenstelling van het Italiaanse rubber, die beter bestand moeten zijn tegen de hoge downforceniveaus van de huidige F1-bolides. "Die nieuwe banden kwamen een beetje als een verrassing. In Portugal kregen we een eerste indruk van het rubber toen we het testten, maar het was een blinde test op een totaal nieuw circuit. Daardoor konden we destijds weinig informatie vergaren. Tijdens de laatste twee races, toen de banden opnieuw getest konden worden, hebben we beter informatie verzameld.' Maar voor het grootste deel is Mercedes nog in ongewis. "We zullen aan de hand van de data ontdekken of de nieuwe banden net zo goed bij onze wagen passen als de vorige. Het duurt echter nog even voordat we de banden voor de windtunnel krijgen en we weten ook nog niet hoeveel die op het echte product zullen lijken", verzucht hij. "Meestal zijn daar wel wat verschillen in te ontdekken."
Meest gelezen