George Russell koos tijdens de Grand Prix van België op het laatste moment voor een eenstopper en dat leek zijn vruchten af te werpen. De Brit hield de aanstormende Lewis Hamilton en Oscar Piastri van zich af en stoof naar de overwinning. Na afloop viel zijn droom echter in duigen. Zijn auto was te licht, met diskwalificatie tot gevolg. Maar hoe kwam dat toch? Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, legt het uit. Het lag niet alleen aan de hoge mate van bandenslijtage...
"Het is erg teleurstellend en ongelukkig, zeker omdat George zo'n sterke race reed", stelt Shovlin in de debrief van Mercedes. "We proberen te begrijpen wat er is misgegaan. Dat gaat vooral om het bekijken van het gewicht van de verschillende onderdelen, omdat de auto veel gewicht kan verliezen tijdens de race. Je hebt te maken met bandenslijtage, slijtage aan de remmen, slijtage aan de plank van de vloer, het oliegebruik en het feit dat de coureur veel gewicht kan verliezen. In deze race verloor George redelijk wat gewicht, terwijl de auto's op dezelfde manier aan de race zijn begonnen."
Na de kwalificatie was er namelijk niets aan de hand, stelt Shovlin. "De beide auto's zaten toen binnen 500 gram van elkaar (bij de weging red.). George had als enige dit probleem en dat had bijvoorbeeld te maken met de hogere bandenslijtage. Het ziet er ook naar uit dat we meer materiaal op de plank zijn verloren. We zullen alle gegevens verzamelen en kijken hoe we onze processen kunnen verfijnen, want het is duidelijk dat dit niet vaker mag voorkomen."
Heeft Russell qua rondetijden eigenlijk nog voordeel gehad van het feit dat zijn auto te licht was? "Het is nihil, want de auto van George en Lewis waren even zwaar bij de start. Uiteraard verloor George sneller gewicht en is daar een bepaald voordeel aan verbonden. Dan praat je alleen over honderdsten van seconden. Het is heel miniem, want één of twee kilo verschil doet niet veel qua rondetijd."
Ook interessant:
Verstappen is alle Red Bull-basiselementen voor succes kwijt
Perez, Red Bull, Mercedes... wat moet je daar nou van zeggen? Niks, want dan doen de heren Dimmers, Coronel en Mosterdijk voor je! Jij hoeft alleen maar achterover te leunen met deze kakelverse nieuwe F1-podcast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!