Het proces van Mercedes om de problemen op te lossen die de F1-auto's van het Duitse team sinds 2022 hebben geteisterd, is volgens Andrew Shovlin 'leuker dan het winnen van kampioenschappen'.
Sinds de invoering van de ground effects-regels in 2022 heeft Mercedes het moeilijk gehad om constant competitief te zijn. In 2023 werd er voor het eerst sinds 2011 zelfs geen enkele race gewonnen. De twee meest recente races in de Formule 1 werden juist wel een prooi voor Mercedes-coureurs George Russell (Oostenrijk) en Lewis Hamilton (Groot-Brittannië).
Sinds Canada heeft het team sterke prestaties laten zien, toen Russell daar poleposition pakte en naar P3 reed. In alle races daarna stond er telkens een Mercedes-rijder op het podium, op verschillende circuits met verschillende karakteristieken.
De technische baas Shovlin gelooft dat de uitdaging van de wederopbouw van het team leuker is dan simpelweg winnen. "Het is een vrij lange weg geweest, maar wel een weg met een vrij lineaire vooruitgang", vertelt hij in de F1 Nation-podcast. "Voor de buitenwereld lijkt het alsof het niet lineair is, want plotseling staan we op het podium en hebben we ineens een paar races gewonnen."
Shovlin gaat verder: "Het team is veel meer gefocust en iedereen is op zoek naar verbetering van prestaties op elk gebied. Een deel van de reden dat we relatieve vooruitgang hebben geboekt ten opzichte van de rest, is dat alle belangrijke prestatiegebieden binnen het team resultaten boeken. Niet alleen in de windtunnel, maar ook op mechanisch gebied, op het gebied van gewicht, op het gebied van een auto die onder alle omstandigheden werkt en op het gebied van bandenmanagement."
"Het is erg leuk. En op een bepaalde manier zijn er elementen in deze uitdaging die leuker zijn dan al die jaren dat je wint. Want als je alles wint, heb je het contrast van winnen en verliezen niet. Als je vraagt hoe we het voor elkaar hebben gekregen, dan is het dat we hier in de fabriek een groep medewerkers hebben die gewoon enorm gemotiveerd is om Mercedes weer kampioenschappen te laten winnen."
Anderen bekeken ook:
Niet alleen de voorvleugel
In Canada reed Mercedes met een nieuwe voorvleugel, waarmee de prestaties beter en beter werden. Maar Shovlin vindt het onjuist om dit als dé oplossing voor de problemen met de W15 te beschouwen. "Ik bedoel, er is niet echt één ding geweest", zegt hij.
"Wat we goed hebben gedaan, is het leveren van drie of vier updates voor praktisch elke race in de afgelopen acht of negen races. Sommige updates zijn mechanisch, andere zijn aerodynamisch, en weer andere zijn bedoeld om het stuiteren tegen te gaan of het rijgedrag te verbeteren. Tijdens de laatste vier of vijf races hebben we een auto op de baan gezet tijdens VT1 die er stond. Dan kun je samen met de coureurs beginnen met de afstelling en de evolutie van de baan volgen naarmate de grip toeneemt. Dat heeft ons zeker geholpen."
Of Mercedes deze lijn verder door kan trekken, dat durft Shovlin nog niet te zeggen. "Toen de achterbanden (te) warm werden, moesten we begrijpen waarom dat gebeurde. Er waren een paar problemen die je niet in drie dagen wintertesten in Bahrein kunt oplossen. Het duurde even voordat we die een voor een hadden opgelost en zoals ik al zei, hebben we de prestaties sterk ontwikkeld. Dat kunnen we nog wel even volhouden. Maar de grote vraag is, hoe lang kunnen we de prestaties van de auto op hetzelfde niveau houden?"
De quotes van Shovlin zijn opgetekend voor de start van het weekend, het weekend waarin Hamilton na afloop van de vrijdag sprak van een minder goede dag.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Hongarije 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!