Mercedes maakte in februari de tongen los tijdens de wintertests. De nieuwe W11 is voorzien van het zogenoemde DAS-systeem, waarmee de coureurs de stand (wielvlucht) van de voorwielen kunnen aanpassen. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas kunnen dat doen door het stuur naar zich toe te trekken of van zich af te duwen. De andere teams vroegen zich hard op af of het systeem wel door de beugel kan, waarop de FIA ingreep. DAS is in 2020 toegestaan, maar met ingang van 2021 verboden. Hoofdontwerper John Owen van Mercedes onthult nu de herkomst van DAS. "Het werd geboren uit de overblijfselen van iets anders dat we hebben geprobeerd, en waarmee we een paar jaar geleden ook aan de start zijn verschenen. Dat werkte enigszins, maar leverde niet datgene op wat er aan potentieel in zat", aldus Owen op het YouTube-kanaal van Mercedes. De betreffende vondst verdween in de ijskast, maar Mercedes kon het idee niet helemaal loslaten. "De regels vormden eigenlijk geen obstakel, zo ontdekten we. Dat vonden wij verrassend", aldus Owen. "Nu hebben we een systeem met de pluspunten en waarmee je niet in de knel komt met het reglement." Owen meent dat alle ophef over DAS nog maar eens aangeeft dat de Formule 1 baat heeft bij opzienbarende technologische ontwikkelingen. "Ik denk dat dat misschien ontbreekt, die zichtbare innovatie waarover men kan praten en enthousiast kan raken. Ik denk dat voor de sport beter zou zijn als er meer van dit soort gespreksonderwerpen zouden zijn. Het zou veel meer interesse in de sport opwekken."
Meest gelezen