Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes ontkent motorproblemen en geeft verklaring voor gebrek aan topsnelheid

Mercedes leek het afgelopen weekend veel toe te geven op de concurrentie op de rechte stukken. Bovendien finishten al haar klantenteams ver achteraan. Volgens de kampioenen heeft het echter een logische verklaring. Een onderpresterende motor heeft daar niets mee te maken.

Hamilton Zhou
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Alhoewel Lewis Hamilton op het podium eindigde, was de Grand Prix van Bahrein geen daverend succes voor Mercedes. De kampioenen kwamen het hele weekend lang te kort om het Ferrari of Red Bull moeilijk te maken.

Dat kwam vooral door de fundamentele problemen die de formatie uit Brackley heeft met haar nieuwe W13, die veel last heeft van porpoising. Op motorisch vlak leken Hamilton en Russell echter ook niet in staat om iets tegen het Honda- en Ferrari-geweld in te brengen.

Achtervleugel

De drie klantenteams van Mercedes reden bovendien stijf achteraan, waardoor men vermoedde dat de krachtbron van de Britten voorbij is gestreefd door die van de concurrentie. Mercedes is het daar echter niet mee eens. Kijkend naar zichzelf, hebben ze een andere reden voor het gebrek aan topsnelheid in Bahrein.

"Dat komt voornamelijk door onze achtervleugel. Wij reden met de grootste achtervleugel en dat is een grote factor in de hoeveelheid drag die een auto heeft, wat op zijn beurt weer van invloed is op de topsnelheden op de rechte stukken", zo redeneert Chief Technical Officier James Allison.

"Natuurlijk zullen er kleine verschillen zitten tussen de verschillende motoren, maar ik denk niet dat de teams op dit moment een inschatting hebben van de pikorde qua motorvermogen. Als er al verschillen zijn, dan zijn deze heel klein. Wat betreft de achtervleugels waren er echter wel grote verschillen en wij hadden de grootste van allemaal."

Waarom?

Dat roept natuurlijk de vraag op: waarom heeft Mercedes de grootste achtervleugel en waar hebben ze deze voor nodig. Allison legt dat maar al te graag uit. "Je vraagt je waarschijnlijk af waarom we met die achtervleugel reden en waarom we na die keuze dan niet de performance hadden waar we op hadden gehoopt."

"Dat is natuurlijk de hamvraag", vervolgt de Brit. "We hebben veel tijd en liefde in de auto gestopt, om deze zo snel mogelijk te maken, maar we hebben nog niets competitiefs weten te produceren. Op dit moment moeten we daarom met een grote achtervleugel rijden, om onszelf zo de downforce te geven waarmee we een zo competitief mogelijke rondetijd kunnen leveren met deze bolide. Het is echter niet genoeg om competitief mee te zijn."

Allison duimt dat de grote achtervleugel niet meer nodig is de komende weken. "Met wat geluk verbeteren we onze auto de komende weken in een snel tempo, zodat we wat minder achtervleugel hoeven te gebruiken en we op de rechte stukken weer wat meer snelheid kunnen maken!"

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen George Russell

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Saoedi-Arabië 2022 RN365 Nieuwsdossier

28 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen