Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes ontkent motorproblemen en geeft verklaring voor gebrek aan topsnelheid

Mercedes leek het afgelopen weekend veel toe te geven op de concurrentie op de rechte stukken. Bovendien finishten al haar klantenteams ver achteraan. Volgens de kampioenen heeft het echter een logische verklaring. Een onderpresterende motor heeft daar niets mee te maken.

Alhoewel Lewis Hamilton op het podium eindigde, was de Grand Prix van Bahrein geen daverend succes voor Mercedes. De kampioenen kwamen het hele weekend lang te kort om het Ferrari of Red Bull moeilijk te maken. Dat kwam vooral door de fundamentele problemen die de formatie uit Brackley heeft met haar nieuwe W13, die veel last heeft van porpoising. Op motorisch vlak leken Hamilton en Russell echter ook niet in staat om iets tegen het Honda- en Ferrari-geweld in te brengen.

Achtervleugel

De drie klantenteams van Mercedes reden bovendien stijf achteraan, waardoor men vermoedde dat de krachtbron van de Britten voorbij is gestreefd door die van de concurrentie. Mercedes is het daar echter niet mee eens. Kijkend naar zichzelf, hebben ze een andere reden voor het gebrek aan topsnelheid in Bahrein. "Dat komt voornamelijk door onze achtervleugel. Wij reden met de grootste achtervleugel en dat is een grote factor in de hoeveelheid drag die een auto heeft, wat op zijn beurt weer van invloed is op de topsnelheden op de rechte stukken", zo redeneert Chief Technical Officier James Allison. "Natuurlijk zullen er kleine verschillen zitten tussen de verschillende motoren, maar ik denk niet dat de teams op dit moment een inschatting hebben van de pikorde qua motorvermogen. Als er al verschillen zijn, dan zijn deze heel klein. Wat betreft de achtervleugels waren er echter wel grote verschillen en wij hadden de grootste van allemaal."

Waarom?

Dat roept natuurlijk de vraag op: waarom heeft Mercedes de grootste achtervleugel en waar hebben ze deze voor nodig. Allison legt dat maar al te graag uit. "Je vraagt je waarschijnlijk af waarom we met die achtervleugel reden en waarom we na die keuze dan niet de performance hadden waar we op hadden gehoopt." "Dat is natuurlijk de hamvraag", vervolgt de Brit. "We hebben veel tijd en liefde in de auto gestopt, om deze zo snel mogelijk te maken, maar we hebben nog niets competitiefs weten te produceren. Op dit moment moeten we daarom met een grote achtervleugel rijden, om onszelf zo de downforce te geven waarmee we een zo competitief mogelijke rondetijd kunnen leveren met deze bolide. Het is echter niet genoeg om competitief mee te zijn." Allison duimt dat de grote achtervleugel niet meer nodig is de komende weken. "Met wat geluk verbeteren we onze auto de komende weken in een snel tempo, zodat we wat minder achtervleugel hoeven te gebruiken en we op de rechte stukken weer wat meer snelheid kunnen maken!"

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie