Het Mexicaanse circuit Autodromo Hermanos Rodriguez ligt op voor Formule 1-begrippen bijzonder grote hoogte. Het circuit is gelegen op iets meer dan 2200 meter boven zeeniveau. Dat maakt dat de lucht daar ijler is dan op elk ander circuit, onder andere met grote gevolgen voor de werking van de motor . Echter, ook de aerodynamische werking van de auto wordt zwaar door de ijle lucht beïnvloed. Een lagere luchtdichtheid maakt namelijk dat de auto met minder kracht op het asfalt wordt gedrukt, oftewel de aerodynamische werking minder sterk is. Sterker nog, nergens wordt met méér downforce gereden dan in Mexico, maar toch is de hoeveelheid downforce die daadwerkelijk gegenereerd wordt lager dan met de low-downforce configuratie die doorgaans gebruikt wordt op Monza. Dat betekent dat de aerodynamische verschillen tussen de teams als gevolg daarvan ook kleiner worden. Dat zou nadelig zijn voor Red Bull en voordelig voor Mercedes, aangezien de RB16B wordt gezien als een aerodynamisch betere auto dan Mercedes' W12. Daar staat wel tegenover dat ook het effect van drag die een auto genereert, ook minder is. De Red Bull-bolide is aerodynamisch sterk, maar kampt ook met meer drag, niet in de laatste plaats vanwege de hele hoge rake-filosofie. De kleinere downforceverschillen worden dan ook opgeheven door kleine drag-verschillen. Lage drag betekent ook bizarre topsnelheden, oplopend tot 370 km/ uur, meer nog dan op Monza. Waar het voor wat betreft de aerodynamica even afwachten wordt wie er fractioneel in het voordeel is, lijkt het voordeel op het gebied van de motoren bij Red Bull te liggen , zoals dat in alle voorgaande jaren al het geval is geweest.
Meest gelezen