De budget cap is een veelbesproken onderwerp in de Formule 1. Het idee daarachter is dat er een gelijkwaardiger speelveld ontstaat en ook een duurzame, financiële organisatie komt in de koningsklasse van de sport. Het is duidelijk dat sommige teams moeite hebben om aan de budget cap te voldoen, zeker als er de nodige crashes in een jaar zijn. De vraag aan Mercedes-teambaas Toto Wolff is dan ook een logische: hoe krap was het voor Mercedes om in 2024 binnen de budget cap te blijven?
"Het was heel krap. Je kunt geen groot spaarpotje opbouwen. Het is meer zo dat je aan het begin van het jaar te ver doorschiet en dan begint te sparen. Aan het eind van het jaar moesten we het doen zonder een aantal upgrades op het gebied van aerodynamica en mechanica, omdat er gewoon geen geld meer was om de bijbehorende onderdelen te produceren", zo vertelt Wolff tegenover Auto, Motor und Sport.
"De ongelukken aan het einde van het seizoen maken het echt spannend. Kimi Antonelli in Monza, George Russell in Austin en Mexico. Op een gegeven moment hadden we nog maar één set van een bepaald type vleugel. In Mexico konden we niet terug naar de oude aero-specificatie, omdat er geen reserveonderdelen meer waren. Er was geen geld meer voor nieuwe (onderdelen, red.) binnen de budget cap."
Maar is Wolff dan nog wel fan van de budget cap? "Absoluut! Omdat het de teams winstgevend heeft gemaakt en daarmee de sport duurzaam", zo is het duidelijke oordeel van de teambaas van de Zilverpijlen.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!