Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Mercedes

Mercedes over schade van Hamilton: "P3 verdedigen was onmogelijk"

Met een tweede plaats voor Valtteri Bottas redde Mercedes alles wat er nog te redden viel in de Grand Prix van Oostenrijk. Lewis Hamilton had schade gereden en was uiteindelijk niet bij machte om Lando Norris nog van een podiumplek af te houden. Het team legt uit wat er mis ging op de Red Bull Ring.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Vanaf P4 en P5 begonnen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas afgelopen zondag tijdens de Grand Prix van Oostenrijk eigenlijk al aan een bijna onmogelijke opgave om Max Verstappen opnieuw van de overwinning af te houden. De Mercedessen moesten eerst maar eens überhaupt op het podium komen om dat te kunnen proberen. Toen Hamilton ook nog eens zijn vloer beschadigde, werd het helemaal lastig om de Red Bull-coureur op dat moment aan te vallen.

In de Debrief-video van Mercedes legt Trackside Engineering Director Andrew Shovlin uit hoe de schade aan de auto van de wereldkampioen de race nog lastiger maakte voor hem en het team. "De schade tastte zijn performance heel erg aan. Het deel dat beschadigd raakte, waren enkele van de winglets die op de achterste uprights zitten. Het zijn nogal ingewikkelde aerodynamische onderdelen die in feite ontzettend veel van de prestaties van de auto genereren. Het is een heel gevoelig gebied waar we de druk meten waarmee we de performance kunnen berekenen", aldus Shovlin.

Door de schade verloor Hamilton volgens het team zo'n zes à zeven tienden van een seconde per rondje. "Dus dat is best veel. Maar nog erger, het brak van de achteras af, dus Lewis had in die stint veel overstuur", zegt Shovlin. "De auto glijdt rond, de banden worden heet en slijten sneller. Die hoge slijtage kostte Lewis uiteindelijk P2 en zorgde ervoor dat we nog een keer moesten pitten zodat hij überhaupt de finish kon halen."

Hamilton reed lange tijd nog wel voor zijn teamgenoot Bottas, die was opgedragen de regerend wereldkampioen niet in te halen. Toch mocht de Fin een paar ronden na die call zijn teamgenoot wel voorbijgaan. "In eerste instantie leken de rondetijden van Lewis te stabiliseren nadat we de schade hadden opgemerkt, maar later werd duidelijk dat het onmogelijk zou zijn om zijn plek te blijven verdedigen met Lando Norris achter hem."

"We maakten ons zorgen dat Valtteri in dat gevecht uiteindelijk kwetsbaar zou worden, maar waar we op wachtten was dat Lando dichtbij genoeg zou komen dat hij een risico voor Valtteri werd en daardoor draaiden we die call terug", vervolgt Shovlin. "Lewis liet Valtteri voorbij en uiteindelijk kon Lando Lewis weer inhalen, maar zoals ik al zei was al vrij vroeg duidelijk dat P3 verdedigen echt onmogelijk zou worden."

Max Verstappen won ook de derde Grand Prix van de triple header en schreef F1-historie. Wie kan Verstappen in deze vorm van de wereldtitel afhouden? Lewis Hamilton moest flink incasseren en zocht na afloop naar excuses. Kan de Brit nog terugslaan?

Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP Oostenrijk 2021

Het laatste nieuws over de Grand Prix van Oostenrijk, direct vanaf de Red Bull Ring.

21 reacties

x
Interview Horner geeft update over de nieuwe Red Bull-bolide van Verstappen