De schrik zat er goed in bij iedereen op het Bahrein International Circuit toen Romain Grosjean gruwelijk crashte in de openingsronde van de Grand Prix van Bahrein. De Fransman stuurde op het lange rechte stuk na de eerste drie bochten naar rechts, raakte met zijn rechterachterwiel Daniil Kvyat en was daarna passagier in zijn eigen auto. De bolide schoof met hoge snelheid tegen de vangrail, waarbij de auto doormidden brak, de overlevingscel met Grosjean erin zelfs door de vangrail heen ging en de brandstof in de opengescheurde tank ontvlamde. Ondanks deze cocktail aan gevaar, kon Grosjean wonderwel uit zijn auto, en daarmee aan de dood, ontsnappen. Het ongeluk maakte diepe indruk op iedereen in de paddock, zo ook op Mercedes en teambaas Toto Wolff. "Als Grosjean zwaarder gewond of zelfs dood was geweest, denk ik wel dat wij ons waarschijnlijk hadden teruggetrokken uit de race", zegt Wolff tegen onder andere RacingNews365 . "Het laat maar weer zien dat het leven en je gezondheid belangrijker is dan een race-evenement." Na de crash werden beelden van het ongeluk verschillende malen herhaald tijdens de rode vlag-situatie, nadat duidelijk was geworden dat Grosjeans verwondingen relatief meevielen ten opzichte van de klap. Dat riep gemengde reacties op, want veel mensen vonden niet dat de herhalingen van het ongeluk of beelden van de plek van het incident moesten worden laten getoond, of op zijn minst niet in die mate. "Ín de moderne tijd kun je niets meer verstoppen", aldus Wolff. "Als de FOM het niet laat zien, dan is er ergens anders wel iemand die de beelden heeft en die op het web kan zetten." In zo'n geval kan men misschien maar beter zelf laten zien wat er is gebeurd, vindt de Oostenrijker. "Je moet ook transparant zijn. De beelden waren beangstigend, maar als je als organisatie niet transparant bent, neem je het risico dat iemand anders dingen gaat laten zien en dan heb je daar geen controle meer over." Met medewerking van Dieter Rencken.
Meest gelezen