Een aantal jaren geleden werden de regels voor gridstraffen bij motorwissels versoepeld. In het tijdperk van de samenwerking tussen McLaren en Honda plofte de krachtbron van Japanse komaf om de haverklap. Dit resulteerde in een enorme lading aan gridstraffen, waardoor er nieuwe regels werden ingevoerd. Anno 2021 moet een coureur achteraan starten als hij een vierde krachtbron gebruikt, bij de volgende motorwissels wordt er een gridstraf van vijf plaatsen uitgedeeld. Nu Mercedes last lijkt te hebben van betrouwbaarheidsproblemen kan de Duitse renstal gretig gebruik maken van motorwissels met een minder zware gridstraf. Toto Wolff is blij met de regel die ooit werd ingevoerd toen concurrent Honda enorme betrouwbaarheidsproblemen had. "Als je in een situatie zit waarin je elke keer complete krachtbronnen moet vervangen, dan vind ik niet dat je elke race achteraan moet starten", zegt de Mercedes-teambaas tegenover onder meer RacingNews365 . "Het komt een beetje van een eerdere situatie, bij Honda. Het is een beetje een anti-schaamtereglement, en ik vind dat persoonlijk helemaal oké. Natuurlijk moeten we in de toekomst wel kijken wat we moeten doen (met de reglementen, red.), maar we moeten dit seizoen al hard genoeg vechten." In het Grand Prix-weekend van de Verenigde Staten kreeg Valtteri Bottas zijn zoveelste gridstraf voor het wisselen van zijn Mercedes-motor. De coureur van de Duitse renstal gebruikt nu al zijn zesde motor van het seizoen, teamgenoot Lewis Hamilton heeft eerder ook al een gridstraf moeten incasseren en gebruikt nu zijn vierde motor.
Meest gelezen