Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes: "Red Bull waarschijnlijk minder blij dan wij na incidenten in Monaco"

Zowel Red Bull als Mercedes lieten dit weekend meer van hun auto's zien dan gewenst. Na de crashes van Sergio Perez en Lewis Hamilton werden de auto's door kranen opgetakeld, hetgeen de concurrentie de kans bood om rustig in te zoomen op de geheimen van beide wagens.

Het leverde prachtige plaatjes op van F1-bolides die hoog boven de straten van Monte Carlo zwierven, maar Red Bull en Mercedes zullen ongetwijfeld niet blij zijn geweest. Fotografen zagen hun kans schoon om de onderkant van de wagens op de gevoelige plaat vast te leggen. Bij de huidige F1-auto's is de vloer het grootste geheim. Mercedes denkt dat Red Bull zich meer zorgen zal maken over het blootleggen van hun 'vloergeheimen', dan de Duitse renstal zelf. Mercedes-teambaas Toto Wolff toonde zich op zaterdag niet blij met de manier waarop de wagen van Lewis Hamilton werd opgetakeld en vergeleek het met een voorstelling van Cirque de Soleil.

Wat je normaal niet ziet is het belangrijkst

Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, denkt dat Red Bull er waarschijnlijk meer mee zit dan Mercedes dat rivalen naar hun ontwerp kunnen kijken. "Ik vermoed dat zij waarschijnlijk meer geïrriteerd zijn over het feit dat hun auto in de lucht wordt achtergelaten dan wij over de onze," vertelde hij de media, waaronder RacingNews365. Shovlin legde uit dat de foto's verzameld kunnen worden om uit te zoeken waar teams optimaal gebruik maken van de reglementen, zoals de gewichtsverdeling. "Jaren geleden, toen de gewichtsverdeling overal tussen 48% en 43% [van voor naar achter] kon liggen, besteedde je wat meer aandacht aan het proberen te achterhalen waar het zwaartepunt lag. Tegenwoordig heb je door het reglement toch al een vrij smalle marge om mee te werken." "Met deze reglementen zijn de delen die je normaal niet te zien krijgt het belangrijkst, dus de teams zitten helemaal op dat soort foto's te wachten en dan is Monaco een goede gelegenheid om dat soort foto's te maken."

Aston Martin keek met veel interesse

Concurrent Aston Martin keek me veel interesse naar de vloeren van Red Bull en Mercedes. Hoewel het moeilijk is om de beelden rechtstreeks te kopiëren, geeft het teams toch aanwijzingen over de rijhoogte van de Red Bull, aldus Aston Martin Performance Director Tom McCullough. "Je leert veel van de slijtage van de planken en van welk deel de grond raakt", voegde hij eraan toe. Er zijn heel wat opgewonden aerodynamici in de pitstraat die naar al die planken kijken." F1-teams zijn door de FIA om veiligheidsredenen verplicht om met houten planken op de vloer te rijden, om te voorkomen dat ze te laag bij de grond komen.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training