Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
F1-nieuws

Mercedes schakelt hulp van militaire strategen in

Mercedes laat in de jacht op succes in de Formule 1 niets aan het toeval over. Zo wordt door de Duitse constructeur regelmatig de hulp van militairen ingeroepen. Hun strategische denken is van grote waarde voor Mercedes.

Sinds de invoering van de V6-turbomotoren in 2014 is Mercedes het te kloppen team op de Formule 1-grid. Teambaas Toto Wolff weet echter dat succes vergankelijk is en dus doet hij er alles aan het team voor een dergelijke 'ondergang' te behoeden.

"Er is een reden waarom er nooit, in geen enkele tak van sport, één team is geweest dat alles geeft gewonnen. Succes is vergankelijk, kijk maar naar de val van het Romeinse Rijk. Dat waren ooit waardige krijgers, maar toen er niets meer te veroveren viel, werden ze nalatig", zo legt Toto Wolff uit in gesprek met de Süddeutsche Zeitung.

"We roepen regelmatig de hulp in van een militair strateeg om ons dat soort lessen en strategische inzichten bij te brengen. We hebben nu tien titels gepakt in vijf jaar tijd en dat mogen we niet als iets vanzelfsprekends beschouwen. We moeten scherpe doelen blijven formuleren en iedere werknemer afzonderlijk blijven motiveren om die doelen na te streven."

Het motiveren van die werknemers gebeurt op verschillende niveau's, maar altijd met genoeg aandacht voor het individu: "Natuurlijk kijk je naar wat een bepaalde afdeling motiveert, maar zeker ook naar hoe je het beste uit Jantje of Pietje naar boven haalt. De één raakt meer gemotiveerd van meer geld, de ander van meer keuzevrijheid."

Eén ding is voor elke medewerker echter gelijk: "Iedereen zet de bedrijfsdoelen en persoonlijke doelen op papier en lamineert dat document, zodat het altijd meegenomen kan worden."