Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

Mercedes sluit één reden voor lekke band Hamilton in Qatar uit

Lewis Hamilton kende een zeer ongelukkige race in Qatar, waarbij hij ook nog eens een lekke band opliep. Mercedes gaat nu dieper in op die lekke band en de mogelijke oorzaak daarvan.

Hamilton Qatar Qualifying
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het huwelijk tussen Lewis Hamilton en Mercedes is bijna ten einde, maar zijn een-na-laatste race voor de Zilverpijlen was er een om snel te vergeten. De zevenvoudig wereldkampioen kwam niet verder dan P12 in Qatar, kreeg twee straffen én kampte met een lekke band. De Trackside Engineering Director van Mercedes, Andrew Shovlin, gaat nu dieper in op die lekke band.

De lekke band ontstond namelijk luttele momenten nadat Valtteri Bottas vol over een afgebroken spiegel van de auto van Alex Albon heen reed. "We hebben de videogegevens en kunnen precies zien wanneer die spiegel werd verbrijzeld en dus in een heleboel stukjes werd gebroken. We hebben ook de gegevens van de auto en we meten live de druk in de banden", vertelt Shovlin in de debrief van Mercedes.

"Verrassend genoeg kunnen we zien dat Lewis druk begon te verliezen voordat de spiegel werd geraakt door Valtteri. We zouden daarom zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat het een lekke band was door de debris. Dat dachten we op dat moment ook, omdat de twee incidenten bijna gelijktijdig plaats leken te vinden."

De Trackside Engineering Director van Mercedes vervolgt: "Het betekent niet dat hij niet ergens anders debris heeft opgepikt, maar we moeten wachten op de analyse en het onderzoek van Pirelli. Ze zullen veel gedetailleerde controles uitvoeren op alle banden en proberen te begrijpen of er sprake is van slijtage, omdat er enorm veel druk op de linkervoorband staat in Qatar."

"Er waren ook delen van de band die behoorlijk aan slijtage onderhevig waren. En dat heeft weer te maken met het feit dat je van die supersnelle bochten hebt met een snelheid van bijna 300 kilometer per uur. Zodra we die analyse hebben, zullen we het een beetje begrijpen", zo sluit Shovlin af.

Ook interessant:

Het Grand Prix-weekend in Qatar stond bol van het spektakel en Max Verstappen was maar weer eens het middelpunt. Hij was furieus na de gridstraf op de zaterdag, maar won met overtuiging de race op de zondag. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk spreken zich uit over alles wat er gebeurde in Qatar in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50!

Praat mee!

x
Red Bull Montoya: "Verstappen krijgt onweerstaanbaar aanbod Aston Martin"