Eén van de onderwerpen van gesprek gedurende het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan was het hevige gestuiter van de W13 van Mercedes. Het gevolg: Lewis Hamilton die tijdens de race door de pijn heen moest bijten en vervolgens met pijn en moeite uit de auto klom. "Deze keer hebben we te veel van de coureurs en de auto gevraagd", geeft strategisch directeur van Mercedes James Vowles toe in de gebruikelijke videodebriefing van Mercedes. "We hebben aanzienlijk ongemak veroorzaakt en dat kunnen we gewoon niet nog eens doen. Onze coureurs zijn niet de enigen die geleden hebben, zoals je wellicht hebt gezien in reacties van een aantal coureurs die eveneens ongemak en pijn ondervonden." Volgens Vowles was het zelfs zo erg dat de zevenvoudig wereldkampioen op sommige momenten geen gevoel meer had in zijn rug. "Het lijkt erop dat hij na de hoeveelheid klappen die hij in zijn rug had gekregen van het stuiteren, hij last van gevoelloosheid kreeg. Het was een gevolg van de hoeveelheid pijn en de klappen die hij tijdens de race had moeten doorstaan." Mercedes ziet in dat dit zo niet langer kan en geeft de Mercedes-coureurs een geruststellend vooruitzicht voor de Grand Prix van Canada. "Wij hebben nu de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dit zo niet doorgaat."
Porpoising veroorzaakte niet het probleem
Vowles legt uit wat de reden was van het hevige gestuiter van de Mercedes-bolide in Bakoe. De porpoising, waar ze in het begin van het seizoen last van hadden, was niet het probleem. Het gestuiter komt volgens de strategisch directeur van Mercedes ergens anders vandaan. "Wat er gebeurt is dat de auto lager ligt, doordat we het eerste probleem (porpoising) moesten oplossen. Maar nu klappen we hierdoor op het asfalt en dat veroorzaakt het gestuiter dat je op dit moment ziet. Je probeert er performance uit te halen door een lage auto te hebben, maar hoe hobbeliger de baan des te meer het een effect geeft zoals we zagen in Bakoe."
Meest gelezen