Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes steunt bijzondere smeekbede Williams en hekelt meeliftende topteams

Volgens Toto Wolff verdient Williams een andere behandeling als het aankomt op de reglementen voor Capital Expenditure.

Volgens de financiële reglementen mogen Formule 1-teams in een periode van 4 jaar tijd 36 miljoen dollar investeren in kapitaal (Capital Expenditure, ofwel CapEx genoemd). Williams-teambaas James Vowles is van mening dat dat bij lange na niet genoeg is voor zijn team om op termijn het gat naar de rest van de topteams te kunnen dichten. Vowles wil daarom dat Williams meer financiële bewegingsruimte krijgt, omdat de faciliteiten van het team vergeleken met de rest aanzienlijk achterlopen. Om een inhaalslag te maken zal er flink moeten worden geïnvesteerd, maar door de financiële reglementen is dat niet mogelijk in de mate waarop het team dat graag zou willen doen.

Meeliften

Tijdens recente gesprekken kon er geen overeenstemming worden gevonden, tot frustratie van Vowles. De zaak is nu vooruitgeschoven, met oktober als deadline voor een beslissing. Volgens Mercedes-teambaas Toto Wolff kwam dat vooral doordat andere teams probeerden te profiteren van de situatie van Williams. "Waarom de discussie over de CapEx naar boven kwam, is dat Williams kenbaar heeft gemaakt dat haar infrastructuur ondermaats is en ze niet met normale stappen het gat goed zouden kunnen maken. Dat was het startpunt van de discussies", laat de Oostenrijker optekenen in gesprek met onder meer RacingNews365 . "Daardoor probeerden enkele andere teams 'op de kar te springen' en te zeggen dat ze ook wel wat meer financiële ruimte willen hebben. Dat ging over 50 miljoen dollar, tot 60, 70 en zelfs 90 miljoen dollar. Plots ging alles uit het raam en werd de vraag gesteld waarom de financiële regels niet voor iedereen verruimd zouden worden. Maar daar is geen reden voor. Er is een team dat een andere behandeling verdient dan de rest", zo doelt hij op Williams.

Einde discussie

Op zoek naar een oplossing probeerden andere teams opnieuw mee te liften, vertelt Wolff. "We hebben een lijst opgesteld (met dingen waarin Williams zou kunnen investeren, red.). Maar sommige andere grote teams zeiden vervolgens dat ze geen lijst wilden zien en dat ze ook dingen wilden hebben als Williams iets zou krijgen. Daarom werd dat idee dus afgeschoten." Wolff blijft hopen op een oplossing voor Williams. "We hebben stabiliteit nodig qua reglementen, financiële reglementen. Je moet een businessplan hebben dat valide is en waarbij we niet elke twee jaar de doelpalen verplaatsen. Daarom was dit het einde van die discussie, maar misschien vinden we voor Williams nog een oplossing", aldus de Oostenrijker.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel