De straf van Max Verstappen na afloop van de Grand Prix van Amerika zorgde voor veel discussie en kritiek. De Nederlander haalde Raikkonen in, maar ging met vier wielen net buiten de baan. De wedstrijdleiding deelde een straf van vijf seconden uit, waardoor Verstappen van het podium viel. Onterecht, zo vond het team van Red Bull. Veel prominenten steunden de Red Bull-coureur, maar nu is er ook steun van de concurrentie. Toto Wolff spreekt namens Mercedes de wens uit dat coureurs vrijer mogen racen. Naar zijn mening moeten coureurs alleen bestraft worden als ze voordelen behalen door het circuit op een oneerlijke manier te gebruiken, bijvoorbeeld door het afsnijden van bochten of chicanes. " Ik ben van mening dat we de coureur moeten laten racen. Als iemand op een oneerlijke manier voordeel probeert te halen, dan moeten we deze wel straffen." " Als de coureurs hard vechten met elkaar en elkaar inhalen dan moeten we dit minder snel bestraffen", laat Wolff weten.
Vorig seizoen werd er in de F1 Strategy Group besloten om coureurs minder snel te straffen. Dit naar aanleiding van de vele tijdstraffen die coureurs voor relatie lichte vergrijpen kregen. Dit seizoen is het aantal straffen minder, maar er zijn nog altijd straffen voor relatief lichte straffen. Een van de grootste heikele punten is de willekeur waarmee er nu straffen worden uitgedeeld. Soms ontlopen coureurs een straf, terwijl anderen juist wel bestraf worden.
Meest gelezen