Mercedes trackside engineering director Andrew Shovlin heeft uitgelegd hoe het kan dat Lewis Hamilton op regelmatige basis outqualified wordt door teamgenoot George Russell dit seizoen, terwijl de zaterdagen altijd zijn specialiteit waren. Hij is niet voor niets recordhouder met 104 polepositions in de Formule 1.
Slechts één van de poles boekte hij in de afgelopen tweeënhalf jaar sinds de introductie van de Formule 1-bolides die zwaar leunen op ground effect. Dit seizoen is qua onderlinge kwalificatieduels met teamgenoot George Russell nog het slechtste seizoen, aangezien het 10-2 staat in het voordeel van de jongere van de twee Britten.
Shovlin geeft aan dat Russell de lat nu eenmaal hoog legt voor Hamilton in kwalificaties, maar er zijn ook redenen waarom Hamilton niet dat ultieme niveau haalt over één ronde.
"Lewis heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij het lastig heeft op zaterdagen. Hij worstelde met deze generatie Formule 1-auto's, die niet bij zijn stijl passen. Hij heeft echter gewerkt aan hoe hij ermee rijdt."
"Daar komt bij dat wij bergen werk te verzetten hadden om de auto sneller te maken, want die is niet snel genoeg geweest. We hebben ook de balans en driveability moeten verbeteren tot het punt waarop de coureurs er op de zaterdag echt mee kunnen aanvallen. We hebben op dat vlak stappen gemaakt."
"De laatste tijd heeft George Lewis verslagen in de kwalifcaties met best wat marges. Het is dan ook super dat Lewis weer vooraan meedoet en weer kan pushen. Dat is iets waar we aan blijven werken en ik ben er zeker van dat we Lewis op enig moment weer op poleposition zullen zien staan."
Gelukkig voor Mercedes compenseerde Hamilton zijn gebrekkige kwalificatiepace altijd met een uitstekende racepace - "die snelheid is nooit weggeweest en dat was erg nuttig" -, maar in de kwalificaties lag dat dus anders. Waar zat hem dat precies in?
"Het heeft te maken met de manier waarop hij de bochten aan willen vallen", legt Shovlin uit: "Het maakte dat de temperaturen in de banden stegen. Waar wij op hebben ingezet is hem een auto te geven, waarbij hij zijn aanvallende stijl kan handhaven, zonder dat hij aan het einde van de ronde voor verrassingen komt te staan."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!