Op vrijdag leek het er nog op alsof Mercedes de sterke lijn van de vorige jaren in Abu Dhabi door zou gaan trekken en met speels gemak aan de haal zou gaan met de poleposition en de overwinning op het Yas Marina circuit. Een dag later blijkt niets minder waar, want Max Verstappen heeft de poleposition veroverd. Op vrijdag had de Nederlander nog een aanzienlijke achterstand op zijn twee Mercedes-rivalen tijdens de tweede vrije training, maar op zaterdag leek die voorsprong als sneeuw voor de zon verdwenen. Al tijdens de derde vrije training had Mercedes het ogenschijnlijk moeilijk, zo bevestigt Trackside Engineering Director Andrew Shovlin. "Nadat we er op vrijdag nog zo goed uitzagen over een enkele snelle ronde, werden we op zaterdag nogal verrast door hoe lastig we het hadden. Vanaf de eerste meters in de laatste training was het duidelijk dat we grip te kort kwamen en tijd verloren, zeker in de laatste sector." Want daar was Mercedes op vrijdag nog heer en meester, zo bleek wel uit de analyse van de sectortijden . Die voorsprong verdween op zaterdag als sneeuw voor de zon. "In de kwalificatie ging het wat beter en konden we in ieder geval strijden om de poleposition, maar de teams uit het middenveld zaten veel dichter op ons dan normaal en Red Bull wist net voor ons te kruipen", zucht hij. Zondag staat dan ook een spannende race te wachten, voorspelt Shovlin. Mercedes is daarin absoluut niet kansloos. "Gelukkig wisten we wel op de medium banden Q3 te bereiken, dus dat geeft ons een goede kans tijdens de race, al start Max natuurlijk op hetzelfde rubber." "De zachte band hebben we echter niet helemaal onder controle en dat moeten we beter begrijpen", legt de Brit uit. "Op de andere banden gaan we daarentegen best goed, dus we gaan ervoor zorgen dat we in aanloop naar de race goed naar de strategie gaan kijken, zodat we onze coureurs in een positie kunnen brengen waarin ze mee kunnen strijden voor de overwinning." Moet Red Bull met het oog op 2021 meer afgaan op wat Max Verstappen van zijn teamgenoot verlangt? Dit en meer in de nieuwste F1-podcast met Ruud Dimmers, Tom Coronel en Thomas van Groningen, die hieronder is te beluisteren.
Meest gelezen