Teambaas Toto Wolff gebruikt geen al te grote woorden tijdens de teampresentatie. "Het is duidelijk dat we voor een grote uitdaging staan. Want er zijn teams die zich volledig richten op 2020 en er zijn teams die al volledig met het nieuwe reglement van 2021 bezig zijn. In ons geval gaat het om het vinden van de juiste balans. Dat is niet eenvoudig. Maar onze ambitie is helder: wij willen zowel in 2020 als in 2021 competitief zijn." In Mercedes-termen betekent dat: races en titels winnen. Met minder neemt Das Haus vanzelfsprekend geen genoegen. Volgens Wolff heerste er afgelopen winter rust in de Mercedes-fabriek. “Iedereen was erg gefocust aan het werk. We beseffen dat we er gewoon weer keihard tegenaan moeten, net als in voorgaande jaren." Technisch-directeur James Allison benadrukt dat de W11 een logische doorontwikkeling is van zijn succesvolle voorganger. "Afgezien van subtiele detailaanpassingen hebben we aan de voorzijde, in de middensectie en aan de achterzijde wat grotere veranderingen doorgevoerd.” Daarbij zijn aldus de Britse engineer onder meer verregaande aerodynamische verfijningen gedaan aan bodywork en wielophanging. Het resultaat mag er zijn. De W11 is optisch een slanke, elegante bolide. Volgens Allison gaat de W11 na de eerste shakedown vandaag in Silverstone vrijwel ongewijzigd door naar Barcelona, waar volgende week de eerste wintertest plaats heeft. "Uiteraard volgen er nadien nog updates die we in Melbourne zullen inzetten, maar ik kan nu al wel verklappen dat die upgrades minder ingrijpend zullen zijn dan vorig jaar het geval was." Het is duidelijk: Mercedes blaakt vooralsnog van het zelfvertrouwen. De concurrentie is gewaarschuwd.
Meest gelezen