Mercedes was 'in shock ' toen men hoorde dat de FIA halverwege het seizoen enkele verduidelijkingen van de technische reglementen deelde met de teams. Men was er van overtuigd dat de concurrentie met de flexibiliteit van haar vloerplank de geest van de regels niet had gevolgd. Daar waar Toto Wolff en andere leden van het Mercedes-management louter wezen naar 'de concurrentie' toen men het had over de flexibele vloeren, zonder deze bij naam te noemen, was George Russell destijds duidelijker in zijn woorden: "Er bestaat geen twijfel over dat Ferrari en Red Bull de grenzen hebben opgezocht, terwijl wij de regels hebben gerespecteerd op de manier waarop ze bedoeld waren", zo liet hij optekenen kort voor de zomerstop.
FIA: Er is niet vals gespeeld
Na het Formule 1-seizoen laat de FIA weten dat er niet is vals gespeeld met de flexibiliteit van de vloerplanken. Volgens Nikolas Tombazis, namens de autosportbond verantwoordelijk voor alle technische single seater zaken, zegt dat de regels alleen werden verduidelijkt omdat er ruimte bestond om trucjes uit te halen, maar hij is er van overtuigd dat dat uiteindelijk niet is gebeurd. Red Bull werd in ieder geval niet geraakt door de regelverduidelijkingen, want zodra de wijzigingen ingingen en er extra controles op de flexibiliteit werden ingevoerd, was het team wellicht nog dominanter dan eerst. In gesprek met Autosport laat Tombazis weten dat teams altijd de grenzen op zoeken. "Iedereen werkt graag op het randje van de reglementen. Destijds dachten we niet dat er teams vals speelden. De manier waarop de regels op waren gesteld, bood echter speelruimte voor trucjes met de vloer, die we niet zo hadden bedoeld." "Op het gebied van flexibiliteit en veiligheid kan de FIA zonder toestemming van de teams per direct wijzigingen doorvoeren en daardoor konden we meteen ingrijpen", aldus de Griek.
Meest gelezen