Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes toont begrip voor verliezend Red Bull: "Dat kan je niet maken"

Mercedes moest een konijn uit de hoge hoed toveren om Max Verstappen te verslaan in Spanje, maar dat deden ze ook. Door een slimme, strategische zet ging Lewis Hamilton er met de zege vandoor. Toto Wolff heeft begrip voor de strategische keuzes van Red Bull.

Lewis Hamilton, die de leiding van de race in de eerste bocht af had moeten staan aan Max Verstappen, zat de Nederlander 42 ronden lang op de hielen. De beide coureurs volgden op dat moment dezelfde strategie, maar Mercedes bracht daar verandering in. Ze haalden Hamilton naar binnen voor een extra pitstop. De Brit gaf daardoor ruim 24 seconden weg, maar op een versere set medium banden moest het hem kunnen lukken om Verstappen te verslaan. Dat gebeurde ook, tot vreugde van het team. Red Bull reageerde niet op de tweede pitstop van Hamilton en liet Verstappen buiten rijden in de hoop dat hij op zijn oude banden de ontketende Brit nog tegen kon houden. Het werd snel duidelijk dat dit niet het geval was, want Hamilton was bijna twee seconden per ronde sneller. In gesprek met onder meer RacingNews365 vertelt teambaas Toto Wolff dat de tweede pitstop van Hamilton er sowieso wel gekomen was, ook al had hij geen medium banden meer over. "Waarschijnlijk hadden we dan voor zachte banden gekozen. Dan had hij misschien niet zo lang aan kunnen vallen als op de medium band, maar dan hadden we ook versere banden gehad. Die set banden was er misschien drie of vier ronden voor het einde aan gegaan, maar als je tweede ligt, heb je niets te verliezen." Dat Red Bull niet zelf het initiatief voor een tweede pitstop nam was niet gek, zo vertelt Wolff. "Wij hadden waarschijnlijk hetzelfde gedaan. Je kan dat namelijk niet maken. Je kan niet je track position weggeven. Als je aan de leiding rijdt, dan wordt het strategisch alleen maar lastiger." Tot slot werd Wolff nog gevaagd naar de openingsronde. Was Verstappen te agressief? "De manoeuvre was hard, maar binnen de regels. Er was ook geen schade aan de wagen van Lewis, dus we verloren geen downforce", aldus de teambaas.

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"