Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes toont spierballen in aanloop naar nieuw seizoen

Mercedes kende in 2020 weer een geweldig seizoen. Het feit dat het team al vroeger dan normaal de focus verlegde naar het komende seizoen, zegt genoeg en toont de spierballen van de kampioenen.

Mercedes schoot in 2020 uit de startblokken en al snel werd het duidelijk dat het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas ook dat seizoen niet bij te houden zou zijn. In gesprek met Auto Motor und Sport vertelt technisch directeur James Allison, het meesterbrein achter de supersnelle Mercedes W11, over zijn 'kindje'. "De Mercedes W11 van 2020 had ten opzichte van de W10 van 2019 meer downforce, meer vermogen en een betere balans tussen een enkele snelle ronde en een hele raceafstand. De 2019-wagen was excellent tijdens de races, maar het was lastiger om daarmee op poleposition te komen. Dat lag vooral aan de voorkant van de wagen, die we niet scherp genoeg kregen", zo verklaart de Brit. Aan een oplossing voor alle problemen met de W10 werd al in april 2019 begonnen, vertelt Allison, waarna de grote tekortkomingen in 2020 grotendeels opgelost waren. Het zorgde ervoor dat het team ijzersterk begon aan het afgelopen seizoen. "Al tijdens de shakedown in Silverstone wist Valtteri Bottas de eerste bocht van het circuit al tijdens zijn eerste ronde zonder problemen vol gas te nemen", glundert Allison. Het gevolg was dus een zeer sterke bolide aan de start van 2020, maar ook de W11 kende wat zogeheten kinderziektes. In Oostenrijk werden de Mercedes-coureurs meteen bevolen om niet over de kerbstones te rijden, door problemen met de versnellingsbak. Die waren ontstaan door veranderingen aan de plaatsing van de motor, waardoor er trillingen ontstonden achterin de wagen die allerlei sensoren verstoorden. Toch werd dat probleem ook snel weer opgelost. En dus ging Mercedes met relatief gemak op weg naar de zevende achtereenvolgende constructeurs- en coureurstitel. Ook op motorisch gebied maakten ze in 2020 overigens weer een grote stap. "Daar is heel veel werk ingestoken, dus dat was een briljante moraalboost voor de mensen in de motorfabriek, zeker nadat ze via de media hadden moeten vernemen dat de Ferrari-motor zoveel beter was dan die van Mercedes", claimt de technisch directeur. Door de dominantie die daarop volgde besloot Mercedes, mede door corona-omstandigheden, al vroeg om de focus te verleggen naar 2021. "We zijn eerder dan normaal gestopt met de ontwikkeling van de huidige wagen. We hebben door de lockdown zeven weken aan windtunneltijd verloren, dus we hadden ongeveer twintig procent minder tijd", zo legt Allison uit, waarna hij kenbaar maakt dat Mercedes aan het einde van het 2020-seizoen al maanden- en maandenlang gestopt was met het updaten van de wagen. "Onze laatste aerodynamische ontwikkeling was in juli, ongeveer anderhalve maand eerder dan normaal. De laatste upgrade voor onze wagen was in Spa-Francorchamps (eind augustus, red.). In totaal hebben we in 2020 slechts drie updates geïntroduceerd: in Oostenrijk, in Silverstone en tot slot nog een kleine update in Spa", aldus Allison, die zeker nog wat ruimte voor verbetering ziet voor het komende seizoen.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"