Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Mercedes trok stekker uit GP Australië'

Mercedes-teambaas Toto Wolff zou er met een late call eigenhandig voor verantwoordelijk zijn geweest dat de Grand Prix van Australië is geannuleerd. De beslissende stem kwam uit Duits-Engelse hoek.

Red Bull-teambaas Christian Horner gaf al te kennen dat de Grand Prix van Australië door had kunnen gaan als de neuzen van een meerderheid van de teams dezelfde kant op hadden gestaan. Dat was volgens Autosport.com wel degelijk het geval, totdat Mercedes van mening veranderde. Nadat McLaren zich had teruggetrokken, omdat bij één van de teamleden het coronavirus was ontdekt, was het aan de overige teams om te bepalen of men wel of niet ging racen, al dan niet zonder publiek. Het Formule 1-reglement schrijft voor dat er twaalf auto's (zes teams) aan de start moeten staan om een race door te laten gaan. Bij afzeggingen van vijf teams of meer, was het hele feestje dus gedaan. De publicatie schrijft echter dat er in navolging van McLaren in eerste instantie drie teams sowieso ook niet wilde racen, te weten Ferrari (Sebastian Vettel was zelfs op weg naar het vliegveld), Alfa Romeo en Renault. Haas F1 en Williams zouden de meerderheid volgen, zo gaven te kennen.

Een Mercedes dan? Dat was in eerste instantie ook voor het door laten gaan van de race, waardoor een meerderheid van zes teams bereid was te beginnen met de vrije trainingen. Het was nu enkel aan de sportief directeur van de Formule 1, Ross Brawn, om een definitief akkoord te geven, waartoe hij bereid zou zijn geweest. Zo ver kwam het echter niet, want Mercedes-teambaas Toto Wolff werd gebeld door de hoogste Mercedes-baas, Ola Kallenius, Die wees Wolff op zijn verantwoordelijkheden naar zijn personeel en de F1-wereld toe. De keuze was nog altijd aan Wolff, maar naar verluidt veranderde de Oostenrijker na het bewuste telefoontje van mening. Hij keerde terug bij de vergadering tussen de teams, waar hij kenbaar maakte tegen het doorgaan van de GP te stemmen, waardoor er nog maar vijf vóór waren. Dat was het moment voor de Formule 1 en de FIA om het afgelasten van de race bij de betrokken instanties kenbaar te maken. In de nieuwe F1-podcast van RacingNews365 blikken gastheer Thomas van Groningen, autocoureur Tom Coronel en Formule 1-journalist Ruud Dimmers vooruit op het gevecht Max Verstappen vs. Lewis Hamilton.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi