In Rusland kwam Lewis Hamilton nog voor de start van de race onder een vergrootglas te liggen, omdat hij proefstarts op de verkeerde plek zou hebben uitgevoerd. Hij werd bestraft en daarmee was de kous af. Op de Nurburgring echter eiste hij wederom voor de start van de race een hoofdrol op. Problemen met het stuur konden zijn race weleens in gevaar brengen. Want wat was er aan de hand? Lewis Hamilton rapporteerde op de zaterdag voor het eerst problemen met zijn stuur. Er zat wat speling in de stuurkolom, waardoor het stuur niet in een vaste positie bleef staan en los van voor naar achteren kon bewegen, zij het in beperkte mate. Een dag later, toen hij naar de startgrid reed, merkte hij dezelfde problemen op. Hij vroeg het team of ze het wel of niet gefikst hadden. "Negative, Lewis", was het antwoord, waarop Mercedes uitlegde dat het team geen toestemming had gekregen daarvoor de parc fermé-regels te verbreken. Als snel rees de vraag of het niet onveilig was te racen met een los zittend stuur en voor Giedo van de Garde was Hamilton door de problemen favoriet-af, maar Mercedes-strateeg James Vowles legt in de video-debrief uit dat er geen gevaar dreigde. "De veiligheid kwam niet in het geding. Op geen enkel moment hebben we ons daar zorgen over gemaakt. We ontdekten het probleem op zaterdag, maar de parce fermé regels schrijven voor dat een onderdeel alleen vervangen kan worden als het kapot is. Daarom moest Lewis er gewoon mee racen." Hoewel, 'gewoon', ideaal was het natuurlijk niet: "Het komt de performance niet ten goede. In de bochten wil je voelen of je al tegen de limiet van de banden aan zit, maar door de bewegingen in het stuur was het onduidelijk of bepaalde feedback vanuit het stuur te maken had met bandenslijtage of met het probleem met de stuurkolom. Desondanks heeft Lewis het geweldig gedaan."
kO8mfJeI4Eg
Welke gevolgen heeft het drama van Albon voor zijn Red Bull -toekomst? Dit en meer bespreken F1-journalist Ruud Dimmers, autocoureur Tom Coronel en host Thomas van Groningen in de nieuwe F1-podcast van RacingNews365.
Meest gelezen