Valtteri Bottas kwam er tijdens het weekend van de Grand Prix van Azerbeidzjan geen moment aan te pas. De top tien was geen moment echt in zicht, terwijl Mercedes-teamgenoot Lewis Hamilton zich gedurende het weekend steeds verder naar voren werkte, zelfs tot het punt waarop hij in de kwalificatie P2 wist op te eisen en in de race zicht hield op de leider in de race. Gevraagd naar het hoe en waarom van het grote verschil tussen Hamilton en Bottas geeft Mike Elliot, Technology Director bij Mercedes, aan dat Hamilton in een opwaartse spiraal terechtkwam. Bottas wist het beginpunt van die spiraal echter niet te vinden. "Op dit specifieke circuit zijn twee dingen heel belangrijk. Dat is enerzijds het op temperatuur krijgen van de voorbanden, wat heel lastig is, en anderzijds het vertrouwen in de auto, aangezien de muren dichtbij staan. Die twee zaken gaan hand in hand", zo legt Elliot uit. "Als je meer vertrouwen hebt in de auto, kun je net iets harder gaan, waardoor je makkelijker temperatuur in de banden krijgt. Dat geeft weer meer vertrouwen, etc. Zo kom je in een opwaartse spiraal terecht. Ik denk dat Hamilton in de derde vrije training iets wist te vinden in de auto, waardoor hij niet langer worstelde met de auto, maar vooraan mee kon strijden. Zijn ronde in Q3 was immers niet zijn enige goede ronde in de kwalificatie." Elliot neemt het in zijn uitleg echter op voor Bottas: "Hij wist niet dat laatste beetje vertrouwen te vinden om die opwaartse spiraal in te zetten. Veel coureurs belandden echter op enig moment in de muur, vermoedelijk met een gebrek aan temperatuur in de voorste banden. Het is lovenswaardig dat dat onze coureurs niet is overkomen." "Ik denk tevens dat het goed is om te onthouden dat het in Monaco juist Bottas was die de banden wél in het goede window kreeg, terwijl Hamilton juist wat meer worstelde. Dat is iets dat we moeten begrijpen als team. Als we dat immers niet weten te verbeteren, gaan we dezelfde problemen later in het jaar ook op andere circuits tegenkomen."
Meest gelezen