Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes verklaart oorzaak slechte start en crash van Bottas

Het zag er niet best uit van Valtteri Bottas toen hij in Hongarije compleet de mist in ging in de eerste bocht van de race. Mercedes legt uit hoe het zo ver kon komen.

Door middel van een dom uitziende actie schakelde Valtteri Bottas in de eerste bocht van de Hongaarse Grand Prix zichzelf en twee concurrenten, Lando Norris en Sergio Perez, uit. Bovendien maakte hij Max Verstappen voor de rest van de race onschadelijk. De Fin verremde zich in natte omstandigheden totaal, waarna hij de bovengenoemde coureurs allemaal meenam in de malaise. In de debrief van het Mercedes-team vertelt Mike Elliott, de kersverse technisch directeur, wat er allemaal aan de hand was ten tijde van de blunder van zijn coureur op de Hungaroring. "Je moet er rekening mee houden dat de omstandigheden heel erg verraderlijk waren voor de coureurs", zo steekt de Brit van wal als hij uitlegt waarom Bottas zo slecht weg kwam van zijn plek. "Toen we op weg naar de grid gingen, regende het best hard, maar die regen was al ongeveer weg toen we begonnen aan de formatieronde. Het was best droog en Valtteri dacht best wat grip te hebben. De coureurs begonnen aan hun opwarmronde, gedurende welke het op de grid plots weer erg hard regende. Op het moment dat de coureurs weer op hun plek gingen staan voor de start, waren de griplevels weer totaal anders." Nog niet eerder had men dat weekend op een natte baan gestaan, vertelt Elliott. "De coureurs oefenen het hele weekend op hun start, in het droge, en daardoor hebben ze al ongeveer in gedachten hoe ze het willen doen qua koppeling, en op het moment van de start moeten de coureurs eigenlijk gokken hoeveel grip ze hebben. "Valtteri dacht dat hij meer grip zou hebben dan het geval was en daardoor kreeg hij te maken met veel wheelspin. Dat betekent dat je minder grip krijgt van de banden en je veel slechter wegkomt. Daarom had hij een slechte start", aldus de technisch directeur van Mercedes, die vervolgens uitlegt hoe zo'n 600 meter verderop de crash tot stand kwam. Artikel gaat verder onder de afbeelding

"Valtteri had dus een slechte start", vervolgt Elliott zijn verhaal. "Andere auto's kwamen hem aan beide kanten voorbij en hij werd een soort van gesandwicht op weg naar de eerste bocht. De coureurs proberen in te schatten waar het rempunt ligt en dat doen ze zonder te weten hoeveel grip ze eigenlijk hebben, welk effect de regen gaat hebben op de griplevels, wanneer ze moeten remmen en wanneer de auto's om hen heen zullen remmen." Die inschatting die Bottas daarbij maakte, was helemaal verkeerd, legt de Mercedes-man uit. "Helaas koos Valtteri het verkeerde rempunt en remde hij net wat te laat. In het proces blokkeerde hij zijn wielen, en zodra dat gebeurt, verlies je alle grip en glijd je gewoon tegen de auto die voor je rijdt", verzucht de Brit, die weet dat zijn coureur enorm baalde van de situatie. "Nadat ik hem na afloop van de race heb gesproken, weet ik dat hij zich heel erg schuldig voelde voor wat er was gebeurd. Hij had het te doen met zijn concurrenten die hij van de baan had getikt en heeft zich bij hen verontschuldigd. Het is natuurlijk niet wat je wil dat er gebeurt." Tot slot verklaart Elliot nog wat de schade is aan de wagen van de coureur met nummer 77. Vergeleken met sommige van zijn concurrenten, bijvoorbeeld Perez, viel het relatief mee. "Waarschijnlijk hebben we een gebroken voorwielophanging, maar ook wat aerodynamische onderdelen zijn ongetwijfeld beschadigd. De voorvleugel zullen we bovendien ook wel af kunnen schrijven en de neus is eveneens beschadigd. Of we die kunnen herstellen, dat weten we nog niet."

Viaplay
x
Verstappen Zo reageerde Max op het cruciale safety car-moment met Norris in Miami