Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes verklaart waarom Bottas een waardeloos weekend kende

Valtteri Bottas kende in Imola niet echt een geslaagd raceweekend. Tot zaterdagochtend leek alles nog prima, maar na de kwalificatie begon de pech voor de Mercedes-coureur. Andrew Shovlin van Mercedes legt uit waar het allemaal misging.

In de vrije trainingen op vrijdag pakte Valtteri Bottas nog twee keer P1, maar in de laatste oefensessie op zaterdag voor de kwalificatie ging het met een achtste plaats al wat minder. Na Q3 werd dat ook zijn startpositie en in de race op zondag liep het tot zijn crash met George Russell in ronde dertig ook niet helemaal soepel. "Het weekend van Valtteri komt in werkelijkheid neer op een paar sleutelmomenten", verklaart Andrew Shovlin tegen internationale media, waaronder RacingNews365 . "Hij leek erg sterk op vrijdag en hij was erg blij met de auto. Maar in de kwalificatie had hij iets meer moeite met de bandentemperatuur dan Lewis (Hamilton, red.)" Een groot drama was het volgens Shovlin toch ook niet. "Met de ronde die hij reed in Q1 zou hij in de top vier zijn geëindigd. Hij kon dat rondje alleen niet evenaren. Dat is iets wat we moeten begrijpen. Met de bandentemperatuur is het zo dat er vaak een heel klein verschil is dat een grote impact heeft op de grip die je hebt." Helaas voor Bottas kwalificeerde hij zich uiteindelijk op plek acht. "Dat leverde hem een nogal nadelige starpositie op", meent Shovlin. "Dat is iets waar we aan moeten werken en hem moeten helpen te begrijpen."

Terugkerend thema

Volgens Shovlin had Bottas tijdens de race op zondag ook continu moeite om zijn banden op temperatuur te krijgen. "In de tow verloor hij z'n voorbanden en was het moeilijk voor hem om te volgen en in te halen", meent de Mercedes-engineer. "Maar ook achter zag het er niet sterk uit. Het terugkerende thema was het opwarmen." Ook bij de overstap van regenbanden naar de medium compound had Bottas het lastig om zijn banden op te warmen. Hij kwam in verkeer vol met achterblijvers terecht waar Max Verstappen als raceleider zo doorheen kon rijden. Volgens Shovlin was dat 'de opmaat naar het einde van zijn race'. Toch was het geen volledig rampweekend voor Bottas, meent Shovlin. "Er waren momenten waarop hij echt erg sterk oogde. Momenten waarop het echt leek alsof hij het Lewis (Hamilton, red.) erg lastig kon maken. In alle eerlijkheid, ik denk dat alle negativiteit te maken heeft met het probleem van het opwarmen van de banden onder deze weersomstandigheden. Daar moeten we iets op verzinnen. Ik denk dat als we dat doen, de rest vanzelf op z'n plek valt."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal