Op een aantal schoonheidsfoutjes na kan Mercedes tevreden terugkijken op de Grand Prix van Nederland. George Russell finishte op P2 en Lewis Hamilton op P4. De Duitse renstal leek zelfs even in strijd te zijn voor de overwinning op het circuit tussen de duinen. Al met al veelbelovend voor andere hoge-downforce circuits dit seizoen. "We hadden niet de snelste auto tijdens het Dutch GP-weekend, maar het team heeft fantastisch werk geleverd om te kunnen strijden voor de overwinning en we moeten ervoor zorgen dat we vaker in die positie zitten", laat Mercedes-teambaas Toto Wolff weten. Dit weekend staat de Grand Prix van Italië op het programma. Monza staat bekend om haar vele lange rechte stukken waardoor lage downforce cruciaal is. Mercedes is dit seizoen nog niet heel succesvol gebleken op een dergelijk circuit. Wolff verwacht daarom een zwaarder weekend. "Zandvoort was goed voor onze auto, maar Monza zal waarschijnlijk een uitdagender weekend worden vanwege de karakteristieken van het circuit. Maar we zijn optimistisch dat we er beter voor zullen staan dan op andere lage-downforce circuits als Spa, dankzij de kennis die we sindsdien hebben opgedaan. We zullen hard pushen om opnieuw voor het podium te strijden."
Wolff verafschuwt haat en beledigingen richting Red Bull
Met de virtual safety car en de safety car tijdens de Grand Prix van Nederland speelde strategie een grote rol in het uiteindelijke resultaat. Mercedes nam in Zandvoort een gedurfde beslissing om Hamilton op de mediums te laten in de slotfase van de race tijdens de safety car terwijl Max Verstappen wel naar binnen ging voor verse zachte banden. Eerder in de race kon Verstappen ook al een 'goedkope' pitstop maken door de rare uitvaller van Yuki Tsunoda. Dit incident wekte een aantal complottheorieën en haat op richting Red Bull en AlphaTauri. Wolff moet hier niets van hebben en keurt dit gedrag af. "De emoties liepen hoog op op sociale media na de laatste race, maar haatdragende taal en beledigingen aan het adres van ons team en onze concurrenten horen niet thuis in de F1. We strijden hard op het circuit, maar we hebben altijd respect voor onze rivalen."
Meest gelezen