De FIA is momenteel druk bezig om een nieuwe technische richtlijn uit te vaardigen waarin staat dat de teams tijdens de kwalificatie en de race in dezelfde motorstand moeten rijden. Naar verwachting zal die richtlijn in aanloop naar het Italiaanse Grand Prix-weekend worden opgestuurd naar de teams , waarna de party modus vanaf het raceweekend op Monza verleden tijd moet zijn. Op papier lijkt Mercedes, dat in de kwalificaties vergeleken met de races een relatief grote voorsprong heeft op de concurrentie, het grootste slachtoffer van de regel. Teambaas Toto Wolff denkt daarentegen juist dat het voor Mercedes voordelen met zich meebrengt. "Tot op heden hadden we het op sommige momenten tijdens de races lastig, omdat we op de limiet zaten en geen hogere motorstand konden gebruiken", zo begint de Oostenrijker zijn uitleg tegenover onder meer RacingNews365 als hem wordt gevraagd wat de invloed van de afschaffing van de party modus zal zijn op zijn team. "Als dat soort hoge motorstanden verboden worden, dan zal ons dat tijdens de race juist helpen. Als je kan voorkomen dat je je motor tijdens die paar kwalificatieronden in Q3 en die zeldzame ronden tijdens de race beschadigt, dan geeft dat ons weer de mogelijkheid om 25 ronden lang met meer vermogen te rijden tijdens de race." In de kwalificatie kan het verbod mogelijk wel van negatieve invloed zijn op Mercedes, maar tijdens de race plukt het team dus juist de vruchten van de ingreep van de FIA, erkent Wolff. "Ja, in de kwalificatie zal het waarschijnlijk een negatief effect op ons hebben, maar ook andere teams zullen er door geraakt worden. Tijdens de race zal het gemis van de party modus in de kwalificatie er juist voor zorgen dat we sterker zijn." Ook Lewis Hamilton ligt niet wakker van het aanstaande verbod op de party modus. Mercedes is niet klein te krijgen, zo denkt de zesvoudig wereldkampioen. "Ik snap dat ze spannende races willen, dus het wordt interessant om te zien wat ze precies gaan doen. Ongeacht wat het is, we zullen het als professionals accepteren." "We blijven onszelf gewoon verbeteren, wat ze ook mogen verzinnen. Wat ze ook op ons afsturen, we zullen er mee om kunnen gaan. Ik maak me geen enkele zorgen." Met medewerking van Dieter Rencken . Moeten Red Bull en Verstappen de hoop op titel opgeven na de vierde overwinning van Hamilton? Dat en meer in de F1-podcast van RacingNews365, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen