Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes waarschuwt: kunnen 'enorm pijnlijk jaar' krijgen in 2022

Met de nieuwe reglementen voor het Formule 1-seizoen van 2022 kunnen er serieuze teleurstellingen komen bij een aantal teams. James Allison, Chief Technical Officer van Mercedes, belicht de aanpak van de Duitse renstal.

De nieuwe reglementen in de Formule 1 gaan vrijwel zeker zorgen voor een verschuiving in de pikorde tussen de teams, zo voorspelt James Allison. Net als elk ander team op de grid is Mercedes enorm druk met het ontwikkelen van de bolide voor komend seizoen. Sommige teams zullen stappen gaan maken, maar de Chief Technical Officer van Mercedes waarschuwt voor een 'compleet verkeerde aanpak'. Een nieuw tijdperk breekt aan in de F1. De organisatie van de koningsklasse wil met een nieuwe generatie bolides het volgen en het inhalen van andere auto's makkelijker maken. Vuile luchtstromen worden verminderd door een drastisch veranderd design van de wagens. Hierdoor moeten de gaten tussen de teams kleiner worden, waardoor de fans meer actie te zien krijgen tijdens de races.

Mercedes: 'Teams kunnen het compleet verkeerd aanpakken'

Het zal Allison niets verbazen als een aantal teams de nieuwe reglementen verkeerd interpreteren, waardoor ze terugvallen naar de achterhoede. "Ik kan me voorstellen dat, door de compleet verschillende bolides, een of twee teams op de grid het compleet verkeerd hebben aangepakt en een enorm pijnlijk jaar tegemoet gaan", zegt de technicus in de videoserie Road to 2022, een vooruitblik van Mercedes op het nieuwe seizoen. "Iedereen kan iets laten liggen waar we niet op geanticipeerd hebben, waardoor we naar de andere bolides kijken en denken: 'Oh, waarom hebben we daar niet over nagedacht?'. Dan moeten we gaan schrapen en dat idee op onze auto krijgen, zo snel mogelijk. Dit zodat we, waar we ook staan, een stap voorwaarts maken. Of als we geluk hebben, de aanvallers achter ons kunnen houden." Allison verwacht dat de teams met een achterstand enorm moeten haasten om de rest van het veld bij te benen. Ook de teams die vooraan de grid rijden, moeten de concurrenten scherp in de gaten houden. "Dat gaat ons heel wat slaap kosten, het komende seizoen."

Mercedes ziet een 'mijnenveld' aan obstakels

Ook Mercedes staat als topteam voor een enorme opgave, zo benadrukt Allison. De engineers van de Brits-Duitse renstal genieten echter enorm van de reglementswijzigingen. "Als de reglementen zóveel veranderen, dan moeten we het aanpakken met al het plezier dat deze uitdaging met zich mee brengt. Ons werk is om technische mogelijkheden te vinden in de reglementen. Deze moeten we combineren met onze vaardigheden en een collectieve poging om een auto te maken die beter is dan de rest." "Als alles zo nieuw is als dit, dan moet je overal binnen de regels gaan kijken." Daarbovenop komt ook dat het boek met reglementen 'twee keer zo groot is', aldus Allison. "Er liggen mogelijkheden, maar er zijn ook valkuilen. We proberen onze weg te vinden door het mogelijke mijnenveld, terwijl we alle kleine schatkistjes meenemen die naast de landmijnen liggen. Zo eindigen we hopelijk met een auto die ons aan de voorkant van het veld brengt." Check hieronder de volledige video waarin Allison zijn visie deelt op het komende seizoen.

A4c_0sM8P5U

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"