Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes waarschuwt voor catastrofale F1-regelwijziging: "Het bankroet van de sport"

Toto Wolff wil absoluut niet dat er een bepaalde regelwijziging komt in de Formule 1, want dat zou volgens hem het einde betekenen van de sport zoals we deze kennen.

Er is de laatste tijd veel te doen over motoren in de Formule 1. Zo is er bijvoorbeeld gesteggel over de motorformule voor 2026, waarbij Red Bull en Mercedes lijnrecht tegenover elkaar staan. Daarnaast wil Alpine graag dat er nog eens goed naar haar huidige Renault-motor wordt gekeken, omdat deze vergeleken met de andere motoren minder vermogen zou leveren. Er gaat nu een werkgroep kijken naar de beste manier om ervoor te zorgen dat de Fransen weer op het niveau van de rest komen. Maar Toto Wolff waarschuwt dat de sport niet de kant van een Balance of Performance op moet gaan. Dat zou namelijk het bankroet zijn van de Formule 1, zo claimt hij. Als hij in gesprek met RacingNews365 gevraagd wordt naar de juiste manier om Alpine te helpen. "Entertainment volgt de sport en deze sport is zo geloofwaardig doordat je hard moet werken om succesvol te zijn."

Catastrofe

De Mercedes-teambaas vindt het prima om de discussie te openen, maar Alpine moet wel zelf aan de bak om de achterstand goed te maken. "Als je terugvalt als motorleverancier en je motor niet presteert zoals de motoren van de rest, dan is dat een probleem van iedereen. Nu de ontwikkeling van de motoren bevroren is, willen we wel de kans geven om het verschil goed te maken, maar wel op een meritocratische manier." "In de nieuwe motorreglementen hebben we bijvoorbeeld een regel staan dat we als teams samen om tafel zouden gaan zitten als er een motor 3% minder presteert dan de beste motor. Dan gaan we bespreken wat er moet gebeuren. Zodra we precies weten wat er voor het gebrek aan performance zorgt, dan kunnen we de discussie openen. De discussie over bijvoorbeeld meer uren op de testbank of het uitdelen van enkele 'jokers' (die ingezet kunnen worden voor de ontwikkeling van de motor, red.)." Kunstmatige ingrepen zijn uit den boze, benadrukt een strenge Wolff. "We staan ervoor open om het daar over te hebben, maar zodra we het over dingen als fuel flow (hoeveel brandstof er naar de motor wordt geleid) of Balance of Performance (BoP) gaan hebben, dan is dat een catastrofe en het bankroet van de Formule 1. Daar zouden we het nooit over moeten hebben", aldus Wolff.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel