Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes zag Verstappen snel naderen: "Zou verschrikkelijk zijn geweest"

Lewis Hamilton wist zondag op knappe wijze de Grand Prix van Groot-Brittannië naar zijn hand te zetten. Toch kwam Max Verstappen in de slotfase nog dichtbij en dat zorgde voor gespannen momenten aan de pitmuur bij Mercedes.

Verstappen Hamilton race Silverstone
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De emoties liepen hoog op bij het team van Mercedes, toen Lewis Hamilton voor het eerst sinds ruim tweeënhalf jaar weer eens een Grand Prix op zijn naam schreef. De zevenvoudig wereldkampioen moest maar liefst 945 dagen wachten om weer op de hoogste trede van het podium te staan. Ook bij Mercedes was de opluchting groot, zeker omdat Max Verstappen in de slotfase van de race nog akelig dichtbij kwam.

In de nabeschouwing op de race blikt Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij Mercedes, terug op de laatste rondjes op Silverstone. "Hoe ik me voelde in de laatste paar ronden? Dat was best lastig. Ik begon een beetje te relaxen met nog drie of vier rondjes te gaan, omdat je kon zien dat Max niet echt het tempo had om genoeg in te lopen op Lewis, om hem vervolgens echt in te halen."

"Maar toen je hem op een andere band zag, werkte die band goed. We weten dat ze een hele snelle auto hebben. Het was een beetje zorgwekkend, want na alle beslissingen door de race heen, zou het echt verschrikkelijk zijn geweest als we de zege in de slotfase hadden verloren. Het was geweldig dat we het vol konden houden", zo vervolgt de Mercedes-man.

Voor de laatste stint, waarbij de Zilverpijlen bij Hamilton kozen voor de zachte band, stak Red Bull de harde band onder de RB20 van Verstappen. "We hadden een set harde banden over en toen we de harde banden zelf gebruikten, wisten we niet dat ze het zo goed zouden doen. De harde band was op dat moment dat de juiste keuze en je zag hoe sterk Max op die band was. Wat ons erg beïnvloedde, was dat we probeerden om een undercut te plaatsen op Lando."

"En op een baan die op het randje van het natte was en op weg was om droog te worden, was onze gedachte dat de zachte banden ons de beste kans zou geven om terrein te winnen op Lando tijdens de outlap. Zodoende wilden we proberen om de leiding te pakken. We hadden dus niet echt verwacht dat de harde band zo goed zou zijn. En je kon zien dat Max in staat was om dichtbij te komen in de slotfase, maar gelukkig hadden we genoeg ademruimte om hem voor te blijven tot de geblokte vlag werd gezwaaid", zo sluit Shovlin af.

Ook interessant:

Moet Verstappen Perez nog wel als Red Bull-teamgenoot willen?

In een weekend dat weer uiterst moeizaam verliep voor Red Bull, was het toch weer Max Verstappen die de kastanjes uit het vuur haalde voor de brigade uit Milton Keynes. En Sergio Perez? Tsja...

Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.

Alle actie live bijwonen op Spa-Francorchamps én deelnemen aan een karting experience in het hart van het circuit?

WORD LID & WIN!

Praat mee!

Viaplay
x
GP Hongarije Mogelijk code rood en extreme hitte tijdens GP Hongarije