Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

'Mercedes zet megastap vooruit met nieuwe 2021-bolide'

De huidige Formule 1-bolides breken record na record. In de geschiedenis van de sport waren de F1-wagens nog nooit zo snel als de wagens uit 2020. Daarom voerde de FIA al enkele regels in om de wagens zodoende in 2021 al wat langzamer te maken, zodat de Pirelli-banden het iets makkelijker krijgen. Die nieuwe aerodynamische regels lijken echter weinig invloed te hebben op Mercedes, de Duitsers zijn hard op weg om de snelste wagen ooit te bouwen.

De Italiaanse tak van Motorsport heeft weten te achterhalen dat Mercedes hard op weg is om de snelste F1-wagen ooit te bouwen. Met de invoering van de nieuwe aero-regels in 2021 zouden Formule 1-wagens zo'n tien procent aan downforce verliezen. Toch hebben de Duitsers deze achterstand nu al weten goed te maken in de windtunnel en is men hard op weg om de wagen zowel op aerodynamisch als op motorisch vlak flink te verbeteren ten opzichte van de huidige W11-bolide. Naast de verbetering aan het aero-pakket, zal de Mercedes-motor volgend jaar met zo'n 25 pk versterkt worden. Gezien de huidige achterstand van de overige motorleveranciers, is dat een enorme stap die de Duitsers lijken te maken. Daarmee laat Mercedes ook zien dat het einde van de ontwikkeling van de huidige hybride motoren nog lang niet inzicht is. Dat is iets dat vooral in Italië hard zal vallen, aangezien men bij Ferrari dacht dat Mercedes wat betreft de power-unit geen grote stappen meer zou kunnen maken. Een ander Italiaans bedrijf dat zal zijn geschrokken van de ontwikkelingen van Mercedes, is Pirelli. De bandenleverancier van de Formule 1 heeft de zaken echter goed voor elkaar, doordat de 2021-band steviger zal zijn. Dit zal ook hard nodig zijn, omdat Mercedes maar ook de overige teams volgend jaar waarschijnlijk nog sneller zullen zijn. De betrouwbaarheid van het Italiaanse rubber moet dan ook optimaal zijn. De FIA heeft de nieuwe regels omtrent het aerodynamische gedeelte van de wagen bewust ingevoerd voor Pirelli. Men hoopte door de nieuwe aero-regels juist minder downforce te creëren, waardoor de Pirelli-banden langer goed zouden blijven. Hierdoor zou de bandenleverancier niet telkens de druk in de banden hoeven te verhogen. De hogere bandenspanning zorgt namelijk voor minder grip, waardoor de wagens meer gaan glijden en dat is iets dat de FIA hoopte te voorkomen met de invoering van de regels voor 2021. De razendsnelle Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde in Turkije, maar kan hij in Bahrein wel Mercedes verslaan? Alles over de GP van Bahrein in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.

Viaplay
x
Sponsor 'Ferrari kaapt grote sponsor Mercedes en evenaart megadeal Red Bull'